Keuringsdag landgeiten in Openluchtmuseum

Datum nieuwsfeit: 04-09-1999
Nederlands Openluchtmuseum

Wipneuzen, sikjes en flinke hoorns
Meer dan 80 landgeiten in Openluchtmuseum

Zaterdag 4 september 1999

Vijftien jaar geleden waren er nog vijf. Inmiddels is dat aantal oplopen tot 1200. Of het hier de snelst groeiende fami-lie van Nederland betreft blijft de vraag, maar in ieder geval gaat het wél om een stokoud geslacht; de Nederlandse Landgeit. Op zaterdag 4 september houdt de vereniging van landgeitenhou-ders na het succes van de afgelopen jaren opnieuw in het Openluchtmu-seum een keuringsdag. Het publiek kan de keurmeesters in verschillende ringen aan het werk zien, maar ook zelf de jonge en oudere geiten van dichtbij bekijken. Er zullen ongeveer 80 landgeiten in het Openluchtmuseum te zien zijn!

Landgeiten maken deel uit van de zeldzame huisdierrassen die oorspronkelijk in Neder-land gehouden werden. De Landgeit kon makkelijk leven onder sobere omstandigheden. Vooral bij de keuterboeren die van de arme gronden moesten leven, was het dier geliefd. Pas eind 18de eeuw kwamen vooral van-uit Duits-land en Zwitser-land gei-tenras-sen naar Nederland waarmee de landgeit 'veredeld' werd. Hiermee werden de sterke kanten van het ras gestimuleerd, maar verdwe-nen tege-lijkertijd de karak-teristieke ken-merken. De echte exterieurkenmerken behorend bij de rasstan-daard zijn: wipneus, sik, lang haar en een flink stel hoorns. Keuringsdag Nederlandse Landgeit, zaterdag 4 september van 10.00 tot 16.00 uur in het Nederlands Openluchtmuseum. In de ochtenduren worden de jonge geiten gekeurd, terwijl in de middag de oudere dieren gepresenteerd worden.

Wilt u meer informatie?
Mail Eriwin te Bokkel, pers & publiciteit
(info@openluchtmuseum.nl)
Picture

Contact (info@openluchtmuseum.nl) with questions or comments regarding this site.
Copyright 1999, Nederlands Openluchtmuseum Arnhem, BOF Inc. (Built on Fridays). All rights reserved.