Barbietaxeermiddag in Museon

Datum nieuwsfeit: 05-09-1999

Afdeling Marketing

070 - 338 14 31 augustus 1999

Museon organiseert Barbietaxeermiddag voor Barbiefans Laatste dag tentoonstelling Barbie's birthday

Op zondag 5 september a.s. organiseert het Haagse Museon een Barbietaxeermiddag. Een bijzondere Barbie, een Barbiekledingstuk uit een ver land, een Barbie-accessoire van lang geleden: liefhebbers, verzamelaars en belangstellenden kunnen van 12.00 - 16.00 uur langskomen in het Museon om hun Barbie-item laten taxeren door Barbiekenner bij uitstek Els Schouten. De Barbietaxeermiddag is de feestelijke afsluiting van de tentoonstelling Barbie's birthday.

Barbie's birthday
Dit jaar is Barbie 40 jaar geworden. Om die reden is nog tot en met 5 september a.s. in het Museon de tentoonstelling Barbie's birthday te zien. Barbie's birthday bestaat uit zeldzame Barbiepoppen en accessoires uit de zeer omvangrijke privécollectie van Els Schouten. De teksten bij de tentoonstelling zijn geschreven door Yvonne Kroonenberg. In haar columns, waarin onderwerpen zoals schoonheid, face-lifts, vrouw en carrière, vrouw en auto komen aan bod, gaat Kroonenberg dieper in op de rol van Barbie als illustratief voorbeeld van de ontwikkeling van de vrouw. Barbie is altijd een trendvolger geweest. Aan de hand van haar doen en laten kan de verandering van de visie op de moderne vrouw in de afgelopen 40 jaar gevolgd worden.

Populairste pop ter wereld
Toen Barbie in 1959 voor het eerst op een Amerikaanse speelgoedbeurs werd getoond, bracht zij een golf van emoties teweeg onder opvoeders. Waarschijnlijk kwam dit doordat er daarvoor geen speelgoedpop bestond met vrouwelijke vormen en een sexy uitstraling die bovendien nog werkzaam was als mannequin ook. Ondanks de kritiek uit de samenleving werd Barbie de populairste pop ter wereld. Elke seconde worden er ergens op de wereld twee Barbie's verkocht. Veel meisjes, en jongens, zijn opgegroeid met Barbie en Ken. Zij kunnen nu hun exemplaar laten taxeren door Els Schouten.

Tattoo en laptop
Barbie is altijd zeer modebewust geweest. Aan de hand van kledingsets in de tentoonstelling krijgt de bezoeker een goed beeld van de mode van de afgelopen 40 jaar. Niet alleen de kleding is in de loop der tijd veranderd, ook Barbie zelf. In 1959 had zij nog een vrij hautaine blik en houding, inmiddels is zij veranderd in een open en spontaan lachend persoontje. Haar taille is wat dikker geworden, haar borsten zijn wat minder prominent. Ook wat betreft accessoires gaat Barbie met haar tijd mee. Zo heeft Mattel, de fabrikant van Barbie, exemplaren met een tattoo uitgebracht. En er is al een Barbie met laptop.

Noot voor redacties