Containerschaakspel tussen Kasparov en Timman

Datum nieuwsfeit: 05-09-1999

* Containerschaakspel tussen Kasparov en Timman

Op zondagmiddag 5 september 1999 meten topschakers Kasparov en Timman hun krachten in een uniek containerschaakspel tijdens het Wereldhaven Festival op de ECT Delta Terminal in de Rotterdamse haven.

De onbetwiste Russische Schaakwereldkampioen Garry Kasparov speelt vriendschappelijk tegen Nederlandse schaakgrootmeester Jan Timman op een reusachtig schaakbord van honderd bij honderd meter op de ECT containerterminal op de Maasvlakte. Rijdende containerkranen verplaatsen de tot schaakstukken omgetoverde containers bij iedere zet van de spelers. Naar schatting neemt het schaakevenement ongeveer vijf uur in beslag. De unieke match wordt vanuit de lucht gefilmd en is live over de gehele wereld via internet te volgen. Een beperkt publiek kan de verrichtingen ter plekke aanschouwen.

Het containerschaakspel is een concept van de Rotterdamse ondernemer en ideeënman Peter Schuiten.

Het containerschaken wordt mede mogelijk gemaakt door: Europe Combined Terminals bv, Rotterdam Topsport, Alianca Maritima Ltda & Cia, APL, CMA/CGM B.V., Contship Containerlines, COSCO Containerlines, DSR-Serator Lines, Feederlink Shipping & Trading BV, Hamburg Süd Nederland, Hanjin Shipping Co. Ltd, Hapag-Lloyd Containerline, Hyundai Merchant Marine Company, KLM, Maersk Benelux B.V., Nelcon B.V., NYK Line (Benelux) BV, P&O Nedlloyd, Party Plus B.V., Sea-Land Service, Inc, Spirit Interactieve Diensten, Stinis Krimpen B.V. en United Arab Shipping Company (S.A.G.).