Politiebericht Drenthe

Persberichten van zondagmiddag 05.09.1999

Bert Peters 0591 - 66 20 14 of 0653 - 23 80 59

Assen, ongeval met letsel
Reed zaterdagmorgen omstreeks 05.30 uur een 23-jarige Engelsman uit Preston met zijn motor op de linker weghelft over de Witterhoofdweg. Een tegemoetkomende 24-jarige automobilist uit Leeuwarden probeerde nog met lichtsignalen de motorrijder te waarschuwen maar deze bleef op de linker weghelft rijden. Op het laatste moment stuurde de automobilist sterk naar links maar kon toch niet voorkomen dat de motorijder tegen de rechter zijkant van de auto boste en daarna ten val kwam. Samen met zijn 21-jarige landgenote, die als passagier op de motor zat, werd hij naar het WZA vervoerd. De motorrijder liep een gekneusde hand op, de vrouw een gebroken sleutelbeen. Beiden konden na behandeling het WZA verlaten.

Assen, spinnen kost geld
Werd zaterdagavond een 36-jarige Noor bekeurd omdat hij met zijn motor aan het 'spinnen' was op de Noordersingel ter hoogte van een terras met veel bezoekers. Overleg met de parketsecretaris leverde een boete van f 440,- op die hij betaalde.

Assen, woninginbraak
Werd vrijdagavond ingebroken in een woning aan Peelo. Door een ruit te verbreken werd binnen gekomen. Geluidsapparatuur, videorecorder en een draadloze telefoon werden weggenomen. De 41-jarige bewoner deed aangifte.

Assen, woninginbraak
Zaterdagnacht werd ingebroken in een woning aan de Groningerstraat. Door een raam te verbreken werd toegang verkregen waarna 50 cd's werden weggenomen. De 23-jarige bewoner deed aangifte.

Assen, diefstal uit bedrijf
Deed een 55-jarige man uit Tynaarlo aangifte van inbraak in een bedrijf aan de Amerikaweg. Er werden vijf motorkettingzagen weggenomen.

Assen, bejaarde vrouw beroofd
Een 72-jarige vrouw uit Assen zat6 op een terras aan de Bremstraat in afwachting van betaling van haar consumpties. Zij had een briefje van f 100,- in haar hand die door een voorbij fietsende vrouw uit haar handen werd gegrist. De vrouw, die slecht ter been is, kwam hierdoor ook nog te vallen waardoor zij een wond aan haar arm opliep. Op aanwijzingen van getuigen werd later in haar woning een 36-jarige vrouw uit Assen aangehouden die bekende de brouw te hebben beroofd. Geldgebrek was haar motief.

Assen, belediging agent
Werd de politie verzocht bij de Smelt te komen waar vervelende jongelui waren die in het zwembad bier dronken. Toen de politie ter plaatse kwamen vertrokken de jongelui net. Eén van de knapen, een 20-jarige uit Wildervank, had wel een hele grote mond en beledigde daarbij de agent. (Niet bekend wat de scheldwoorden waren) De knaap werd aangehouden en kreeg op het bureau een proces-verbaal.

Diefstal motoren
Werden het afgelopen weekend 6 motoren gestolen. Twee Duitsers hadden hun motoren afgesloten gestald bij hun bungalow aan de Rolderstraat in Borger toen die afgelopen nacht werden gestolen. Waarde van de motoren ieder f 25.000,-. Twee Britten hadden hun motoren gestald op een parkeerplaats bij een hotel aan de Mathijsenstraat in Hoogeveen. Ook deze waren afgesloten. Schade niet bekend.
Vanaf de camping aan de Witterzomer werd in de nacht van vrijdag op zaterdag de motor gestolen van een Duitser uit Cuxhaven. Een 57-jartige man uit Didam tenslotte raakte zijn motor kwijt toen deze stond op een parkeerplaats aan de Veenslang nabij het rennerskwartier aan de Ambulanceweg. Schade f 14.500,-.

Westerbork, gestolen schaap ter plekke geslacht Deed een 58-jarige man uit Westerbork aangifte van vermissing van zijn schaap vanuit een weiland aan de Veenweg. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd het schaap weggenomen en sporen wezen op een slachting ter plaatse.

Beilen, ruiten politiebureau ingegooid
Werden vannacht twee ruiten aan de voorzijde van het politiebureau met een baksteen vernield. Gaten in de ramen en een grote ravage. Daders onbekend

Norg, ongeval met letsel
Reed een 81-jarige man uit Norg met zijn auto over de Zandvoort en wilde daarbij een links van de weg gelegen inrit inrijden. Hij verleende daarbij geen vrije doorgang aan een 35-jarige fietster uit Norg die daar met haar man en drie kinderen reed. Zij werd aangereden en kwam ten val. Zij werd met hoofdletsel vervoerd naar het WZA.

Een, boerderijbrand
Zaterdagmorgen omstreeks 10.30 uur brak brand uit in een boerderij aan de Haulerwijksterweg. Het gezin had omstreeks 09.00 uur de woning verlaten. Een getuige zag een sterke rookontwikkeling en waarschuwde de brandweer. Doordat de ramen gesloten waren is vermoedelijk het vuur gesmoord en trof de brandweer een sterke rookontwikkeling aan. Technisch onderzoek heeft uitgewezen dat het vuur vermoedelijk is ontstaan door brandstichting. Verschillende kamers zijn geheel uitgebrand.

Roden, dodelijk verkeersongeval
Reed vrijdagmiddag omstreeks 15.30 uur, de 77-jarige fietster G. Stel uit Roden over het Haarveen. Zij wilde ter hoogte van de nieuwe Rondweg (Noordholt) deze rechtdoor oversteken om haar weg te vervolgen over de Dwazziewegen. Terwijl zij de weg overstak werd zij aangereden door een 34-jarige automobilist die zij waarschijnlijk niet heeft zien naderen. Als gevolg hiervan liep zij ernstig hoofdletsel op en gebroken ledematen. Zij werd overgebracht naar het AZG waar zij later overleed.

Roden, letsel bestuurder
Reed vanmorgen omstreeks 05.00 uur, een 24-jarige man uit Zwolle met zijn auto door de Raadhuisstraat toen hij een groep jongelui passeerde. Vanuit die groep werd een steen tegen de zijruit van de auto gegooid die niet alleen de ruit vernielde maar ook tegen de linker slaap van de bestuurder terecht kwam waardoor hij een wond opliep. Onderzoek heeft nog geen verdachte opgeleverd.

Smilde, ongeval motorijders met letsel
Reed vanmorgen omstreeks 10.15 uur, een 30-jarige vrouw uit Leeuwarden met haar motor over de Rijksweg toen zij een voor haar rijdende motor met zijspan wilde inhalen. Toen zij met de inhaalmanoeuvre bezig was ging die motorrijder ook inhalen waardoor zij van de weg gedrukt werd Zij kwam ten val waardoor zij letsel aan haar hand opliep. Zij werd per ambulance overgebracht naar het WZA.

Coevorden, ongeval motorrijders met letsel
Reden op zondagmorgen omstreeks 09.45 uur vijf Engelsen op hun motor over de Krimweg toen één van hen met zijn voorwiel het achterwiel van zijn voorganger raakte en ten val kwam. Omdat het mooi weer was werd vandaag besloten om geen leren pakken aan te trekken. De 34-jarige motorrijder uit Willenhall werd met letsel overgebracht naar het ziekenhuis in Hardenberg.

Dalen, Alcomobilist
Reed zaterdagmorgen omstreeks 02.40 uur, een 55-jarige man uit Schoonoord met zijn bestelauto over de burgemeester Fonteinstraat. Hij bleek een alcoholpromillage van 0,7 te hebben.

Dalen, alcomobilist
Reed een 51-jarige Emmenaar op zondagmorgen omstreeks 00.30 uur, over het Stieltjeskanaal. Hij bleek een alcoholpromillage van 1,3 te hebben.

Emmen, alcomobilist
Reed zaterdagavond omstreeks 22.30 uur, een 33-jarige man uit Emmen met zijn auto over de Wendeling en trok daar door zijn snelheid de aandacht van surveillerende agenten. Hij stopte voor zijn woning en wilde door snel uit te stappen zijn woning binnen gaan voordat de agenten bij hem waren. Dat lukte niet maar hij wilde niet meewerken aan een blaastest, sterker nog, hij was op eigen terrein en de agenten konden hem niets doen. Hij werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Nadat hij was afgekoeld koos hij eieren voor zijn geld en werkte wel mee. Een onderzoek wees uit dat hij een alcoholpromillage had van ruim 1.

Emmen, geweld
Reed zaterdagmiddag omstreeks 18.15 uur, een 18-jarige knaap met zijn fiets over de Angelsloerdijk toen hij door een passerende bromfietser met een helm vol op zijn rug werd geslagen. Op het fietspad achter het zwembad werd hij opgewacht door twee bromfietsers en een passagier waarna zij hem in de berm duwden. Hij viel van zijn fiets en hierna ontstond een vechtpartij. Een 77-jarige voorbijganger was vermoedelijk de reden dat zij stopten en wegreden. Een ambulance kwam ter plaatse en behandelde de jongen. Hierna kon hij naar huis. De jongen verklaarde dat er geen aanleiding was tot de vechtpartij. Hij kent één van de daders.

Emmen, honden in beslaggenomen na klachten buurt Werden zondagmorgen omstreeks 04.50 uur twee honden inbeslaggenomen aan de Hesselterbrink. De buurt had in het verleden al vaker geklaagd en ook nu weer kwamen klachten van blaffende honden terwijl de eigenaar al meerdere dagen afwezig was. Op de eerste verdieping van de woning troffen de agenten een Rotweiler aan die met een vangstok gevangen werd. Op de zolder werd een Peroda Presa aangetroffen die agressief was. Het was een grote smeerboel op de zolder. Kapot gevreten kussens en ander materiaal en uitwerpselen. De honden zijn in en kennel ondergebracht. De eigenaar kan een proces-verbaal tegemoet zien als hij thuis komt.

Emmen, 14-jarig meisje beledigt agenten
Vrijdagmiddag kwamen drie meisjes uit een supermarkt lopen aan de Weerdingerstraat. Toen zij passerende politieagenten zagen stak één van hen de middelvinger op. Toen een agent daar iets van zei antwoordde de 14-jarige dat hij zijn bek moest houden en dat zij (de politie) domme sukkels waren. Zij werd meegenomen naar het bureau. Zij was niet erg onder de indruk en had ook geen spijt. Overleg met justitie zal plaatsvinden om gepaste maatregel te vinden.

Emmen, Alcomobilist
Zaterdagmorgen omstreeks 01.45 uur, reed een 22-jarige man uit Emmen met zijn auto over de van de Scheerstraat toen hij werd gecontroleerd. Hij weigerde medewerking aan en blaastest, wilde zijn autosleutels niet afgeven en wilde helemaal niet mee naar het bureau. Hij werd aangehouden en overgebracht naar het bureau waar hij zei dat de "fucking police moest oprotten". Hij sloeg en schopte tegen de deur en urineerde in een ophoudkamer. Nadat hij die kamer had schoongemaakt werkte hij toch mee aan een blaastest die een promillage aanwees van 1,3. Hij was ook niet in het bezit van een rijbewijs.

Emmer-Compascuum, boerderijbrand
Zondagmiddag omstreeks 13.30 uur brak brand uit in een boerderij aan het Kanaal B NZ in Emmer-Compascuum. De ouders waren weg en een dochter en zoontje waren alleen thuis. De gehele boerderij ging verloren evenals de landbouwmachines in het pand. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Ivm instortingsgevaar zal het terrein met hekken worden afgezet

Meppel, alcomobilist
Reed zaterdagmorgen omstreeks 03.30 uur, een 35-jarige man uit Meppel over de Leliestraat. Een test wees uit dat hij een alcoholpromillage had van 0,65.

Meppel, geweld
Een 13-jarige jongen was zaterdagmorgen brioeven aan het rondbrengen toen hij aan de Rechteren werd bedreigd door drie jongens van ongever 15 jaar. Hij werd geschopt en geslagen en zijn fiets werd omgegooid. Zij bedreigen hem met een mes en eisen van hem dat hij de brieven afgeeft. Eén van de drie jongens, die zich enigszins afzijdig heeft gehouden riep vervolgens de andere twee om te stoppen waarna zij weggingen. De bedreiging vond plaats voor de seniorenwoningen aan de Rechteren, mogelijk zijn er getuigen die de politie bij het onderzoek kunnen helpen.

Meppel, autobranden
In de nacht van vrijdag op zaterdag omstreeks 01.00 uur zag een getuige dat een auto brandde naast een garage aan de P. Mastenbroekweg. Door deze brand zijn ook andere auto's beschadigd waarbij ook een ander auto geheel uitbrandde. Twee uitgebrande auto's en drie beschadigde auto's. De technische recherche onderzoekt deze branden.

Ruinerwold, binnenbrand in café
Zaterdagmorgen omstreeks 05.45 uur brak brand uit in een café aan de Dijkhuizen waardoor het gehele interieur werd vernield. De oorzaak is vermoedelijk een technisch mankement aan een koelkast in een keukentje achter de bar. De brandweer had de brand na een uur onder controle.

Hollandscheveld, schuurbrand
Zondagmorgen omstreeks 03.40 uur werd een schuur aan de Zuideropgaande verwoest door een brand. De bewoonster werd wakker van het geluid en ontdekte de brand. In de schuur lag stro en openhaardhout. De schuur had zij vrijdag j.l. verkocht.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe