Record aantal bezoekers op Hiswa te water

Datum nieuwsfeit: 05-09-1999
RECORD AANTAL BEZOEKERS OP HISWA TE WATER

De zestiende HISWA te WATER, die van 31 augustus tot en met 5 september werd gehouden in Seaport Marina IJmuiden, is zeer succesvol verlopen. De in-water watersporttentoonstelling trok dit jaar 34.776 watersportliefhebbers, een toename van 10 % ten opzichte van vorig jaar. Hiermee trok de beurs meer bezoekers dan ooit. Met 370 jachten van 7 meter en langer, ruim 120 bedrijven op de kade, tevreden exposanten en zeer geïnteresseerde bezoekers, bevestigt de show haar toonaangevende positie in Europa als meest complete drijvende watersporttentoonstelling.

Bezoekers en exposanten uitermate tevreden
De exposanten van de watersporttentoonstelling toonden zich uitermate tevreden over de commerciële resultaten van de beurs. Naast bestaande klanten, troffen de exposanten veel nieuwe klanten met concrete aankoopplannen. "Aan het eind van het seizoen weet de watersporter die hier komt precies wat hij zoekt. De gerichte belangstelling van de bezoekers voor zowel boten als accessoires, stemt de exposanten natuurlijk zeer tevreden. Ze weten dat ze op de HISWA te WATER een serieus en koopkrachtig publiek ontvangen. Deelnemers hebben zich dan ook uitermate positief uitgelaten over de beurs. Er is veel verkocht en er zijn veel goede, nieuwe contacten gelegd. De optimale weersomstandigheden hebben er natuurlijk ook toe bijgedragen dat de sfeer op de kade en de steigers beter was dan ooit. We kunnen allemaal terugzien op een hele succesvolle week," aldus Cora Burger, productmanager van de HISWA te WATER.

70% van bezoekers heeft concrete aankoopplannen
De voorlopige resultaten van de bezoekersenquête die uitgevoerd is door het Instituut voor Beurs- en Tentoonstellingsonderzoek, sluiten aan bij de positieve geluiden die exposanten over de show naar voren hebben gebracht. Van alle bezoekers bezit maar liefst driekwart een boot en geven 7 van de 10 bezoekers aan, concrete aankoopplannen te hebben. Daarvan is 50% geïnteresseerd in de aanschaf van een zeilboot en 35% in de aanschaf van een motorboot. Van deze groep is 38% op zoek naar een boot van kleiner dan 9 meter, 46% naar een boot van 9 tot 12 meter en 16% naar een jacht van 12 meter en langer. Maar de bezoeker was ook op de beurs in verband met concrete aanschafplannen voor navigatie-apparatuur (14%), bootuitrusting en accessoires (15%) en zeilen, masten en dekbeslag (12%). Het gemiddelde rapportcijfer dat de bezoeker de HISWA te WATER gaf, was een 7,5. De vooruitzichten voor de volgende tentoonstelling zijn gunstig: 70% geeft aan volgend jaar terug te willen komen.

De volgende HISWA te WATER, in het buitenland bekend onder de naam Amsterdam Seaport Boat Show, is van 5 tot en met 10 september 2000. Watersportliefhebbers kunnen van 19 tot en met 27 februari 2000 terecht op de brede watersporttentoonstelling HISWA 2000, die in Amsterdam RAI plaatsvindt.

Amsterdam, 5 september 1999
Noot aan de redactie/