Suikerbietentelers Flevopolder testen mechanische schoffel

PERSBERICHT September 1999

ONKRUID WIEDEN IN
WAGENINGS EKO-ONDERZOEK

De Landbouw Universiteit Wageningen heeft nu een mechanische schoffel ontwikkeld als alternatief voor het handmatig wieden van onkruid. Het belang van een dergelijk alternatief is groot, omdat het bijdraagt aan de omschakeling van gangbaar naar EKO.

De schoffel kan het onkruid met een snelheid van 3,6 km per uur verwijderen tussen planten die op rij zijn gezaaid. Tussen de rijen kan het onkruid met schoffelmessen achter een trekker worden weggenomen. Na het uittesten van een prototype in het najaar, gaat de Landbouw Universiteit Wageningen een mechanische schoffel maken voor zes rijen tegelijk. Dit gebeurt in samenwerking met de werktuigenfabrikant en enkele suikerbietentelers in de Flevopolder.

Onderzoeker Kees van Asselt vindt het van groot belang dat consumenten steeds vaker naar EKO vragen en dat supermarkten hun schappen vullen met biologische produkten. Dit maakt het mogelijk voor suikermaatschappijen om op grote schaal biologische suikerbieten te laten telen voor de produktie van EKO-suiker.

GEEFT EKO-SUIKER

Op dit moment worden in een pilot-project door 40 telers 250 ha biologische suikerbieten verbouwd. Het gaat hierbij om telers waarvan 30 zijn aangesloten bij Cosun / Suiker Unie en 10 bij CSM. De verwachting is dat de telers eind 1999 12.000 ton suikerbieten oogsten. Deze worden bij Cosun / Suiker Unie in het Noordbrabantse Dinteloord verwerkt tot 1000 ton biologische suiker. De Provincie Flevoland heeft aan deze fase van het project een bijdrage van Ÿ 394.000 toegekend.

Als de test goed verloopt, overweegt Cosun / Suiker Unie een nieuwe fabriek te bouwen in de Provincie Flevoland die zal worden ingericht om 25.000 tot 50.000 ton suikerbieten te verwerken. De fabriek zal zo worden ingericht dat een snelle opschaling mogelijk is. Omdat het merendeel van de EKO-bietentelers zich in Flevoland bevindt, is het wenselijk dat de suikerbieten regionaal worden verwerkt om onnodig transport te voorkomen.

Publiciteitscentrum Biologische Landbouw, H. Oenema; tel. 0317-415.515
-> www.skal.com voor bedrijfsmatige info over door Skal gecontroleerde EKO produkten