Violy, Byorum & Partners strategisch adviseur Ceteco

Datum nieuwsfeit: 06-09-1999

CETECO NV

Persbericht Ceteco

Ceteco N.V. benoemt Violy, Byorum & Partners als strategisch adviseur.

De Raad van Bestuur van Ceteco N.V. (Ceteco) en haar bewindvoerders kondigen aan dat Violy, Byorum & Partners (VB&P) is benoemd tot strategisch en financieel adviseur om Ceteco te assisteren bij het ontwikkelen van strategische alternatieven, teneinde de waarde van Ceteco's activiteiten in Centraal Amerika , Mexico en het Caribische gebied ( de kernactiviteiten) te maximaliseren.

VB&P heeft een sterk 'track record' in Latijns Amerika in het realiseren van toegevoegde waarde voor haar cliënten. VB&P streeft er naar samen met Ceteco en haar bewindvoerders een oplossing te bereiken die helpt in in het voldoen aan de verplichtingen van Ceteco ten opzichte van haar crediteuren en welke de toekomstige performance van de kernactiviteiten veiligstelt. Alle betrokkenen werken nauw samen om de kernactiviteiten te evalueren en mogelijke alternatieven te identificeren.

Ceteco heeft meer dan 100 jaar ervaring in Centraal Amerika en het Caribische gebied en heeft onlangs haar activiteiten uitgebreid tot het Zuid-Oosten van Mexico. In deze regio's neemt Ceteco een leidende positie in als retailer in duurzame consumentenartikelen. In 1998 bedroeg de totale omzet van Ceteco US$ 611 miljoen.

VB&P met kantoren in New York en Bogota is een strategische adviseur die haar werkterrein uitsluitend richt op Latijns Amerika. Tot haar cliënten behoren zowel vele van de belangrijkste ondernemingen in Latijns Amerika als multinationale ondernemingen met belangen in deze regio.

Zuid Amerika
Op 4 augustus 1999 hebben Ceteco en haar bewindvoerders aangekondigd dat Ceteco haar activiteiten in Zuid Amerika zal desinvesteren op een land-per-land basis. Sindsdien is het proces, begonnen in maart 1999, om de activiteiten in Argentinië te desinvesteren voltooid op 26 augustus jl. met de assistentie van Ernst & Young financieel adviseurs in Buenos Aires, Argentinië.

Ceteco en haar bewindvoerders hebben CNI, een firma van financieel adviseurs in Caracas, Venezuela aangewezen om haar te ondersteunen bij de evaluatie van activiteiten en het daarop volgende desinvesteringsproces in Venezuela. CNI heeft een sterk 'track record' in zowel nationale als regionale - M&A - transacties en herstructureringen (CNI is een Venezolaans kantoor gelieerd aan Credit Suisse First Boston).

Ceteco heeft Banco Sudameris in Lima, benoemd om te assisteren bij de evaluatie van activiteiten en het daarop volgende desinvesteringsproces in Peru. Banco Sudameris is eveneens een belangrijke speler in nationale en regionale M&A transacties en is met name bekend met de activiteiten van Ceteco in Peru.

Maarssen, 6 september 1999
Ceteco N.V.