MKB-Nederland: Investeringspeil infrastructuur moet omhoog

MKB Nieuws, bericht

06-09-1999

3 miljard per jaar extra nodig voor infrastructuur

Het investeringspeil voor nieuwe infrastructuur moet aanzienlijk omhoog; het huidige investeringsniveau is duidelijk te laag en leidt tot uitstel van infrastructuurprojecten waarover eerder wel politieke overeenstemming werd bereikt.

MKB-Nederland schat dat ten opzichte van de huidige jaarlijkse budgetten van ca. 5 miljard voor het openbaar vervoer en 2,5 miljard voor wegen op jaarbasis 2,5 tot 3 miljard extra nodig is. De financiering van deze noodzakelijke extra middelen kan vooral plaatsvinden uit de forse meevallers door de blijvend hoge economische groei. Projecten die uit deze extra middelen in de Amsterdamse regio met voorrang dienen te worden aangepakt zijn o.a. Randstadrail en/of Lightrail, de Noord-Zuidlijn, de Tweede Coentunnel en de Westrandweg. MKB-Nederland constateert wel met vreugde dat de gezamenlijke lobby van MKB-Amsterdam met o.a. de Kamer van Koophandel voor een kortere onderhoudsperiode in 2001 van de belangrijke verkeersader A-10 West succes heeft gehad; een zelfde vasthoudendheid moet ertoe bijdragen dat Amsterdam niet door de knieën gaat bij het toelaten van een experiment Rekening Rijden in de regio Amsterdam!

Aldus de voorzitter van MKB-Nederland, drs. J. de Boer, bij een Amsterdamse discussiebijeenkomst over Bereikbaarheid, georganiseerd door MKB-Amsterdam en de ING Bank-Amsterdam.

MKB-Nederland signaleert dat in Nederland een sfeer wordt bereikt waarbij niemand meer gelooft in oplossingen voor bereikbaarheidsproblemen, terwijl het hier wel gaat om het grootste knelpunt voor het midden- en kleinbedrijf.
"Terwijl nog niet zo lang geleden de mainportstrategie en de daarbijbehorende bereikbaarheidsambitie nog het nationale economische evangelie vormden, komen we nu zo langzamerhand in de situatie waarbij iedereen ervan uitgaat dat alleen nog maar de wal het schip kan keren", zo zei de MKB-Nederland-voorzitter.
Aan versnelde aanleg van hoofdinfrastructuur en een eenduidige stedelijke bereikbaarheidsfilosofie valt nu niet meer te ontkomen.

Naast verbetering van het openbaar vervoer moeten ook op de (vracht)auto afgestemde extra investeringsplannen weer bespreekbaar worden. Immers, om een verschuiving van 10 procent auto-spitsverkeer naar het openbaar vervoer te bewerkstelligen, moet de totale capaciteit van het openbaar vervoer worden verdubbeld, hetgeen op korte termijn niet realistisch is. - 2 - In het verlengde hiervan bepleit MKB-Nederland dat ook grote steden voor de auto goed bereikbaar blijven, met forse parkeerfaciliteiten dicht op het centrum en naadloze doorverbindingen op het openbaar vervoersysteem. Alleen op die manier kunnen de stedelijke centra vitaal blijven en wordt voorkomen dat er heilloos uitwijkgedrag ontstaat naar de stadsranden;op korte termijn is dat misschien aantrekkelijk voor de exploitatie van stedelijke grondbedrijven maar op langere termijn betaalt de stedelijke gemeenschap de prijs voor verval van het centrum.
De voorzitter van MKB-Nederland vindt wel dat zijn achterban actiever moet inspelen op het bereikbaarheidsdebat. "U moet niet alleen klagen, maar ook in samenwerking met nieuwe en creatieve ideeën komen", zei De Boer. Hij hield zijn leden voor dat hij in overleg is met Minister Netelenbos over manieren om ook voor de kleinere bedrijven tot een goede invulling van vervoersmanagement te komen. "Dat kan alleen als U de bereidheid hebt om per bedrijfsterrein, winkelcentrum of straat samen te werken". Ook moet er meer samenwerking komen tussen mkb-bedrijven bij de bevoorrading van winkels; een project op dat gebied in de modebranche wordt door MKB-Nederland van harte ondersteund.
"Als banenmotor in dit land en als economische motor van de stedelijke samenleving mogen wij eisen stellen aan de overheid maar wij moeten ook als ondernemers de bereidheid hebben om onze eigen bijdragen te leveren aan oplossingen voor de groeiende bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblematiek", zo benadrukte tenslotte voorzitter De Boer.