Global Access wint kort geding tegen Primus/Telegroup

GLOBAL ACCESS

Global Access wint kort geding

Global Access wint kort geding tegen Primus/Telegroup,

Primus dient zich te onthouden van benaderen van Global Access' klanten

Achtergrond
Global Access was het eerste nederlandse bedrijf dat alternatieve telecomdiensten aanbood in Nederland. Daarbij maakte zij gebruik van de faciliteiten van het amerikaanse Telegroup, Inc. Telegroup ging begin dit jaar failliet en gedeelten van de boedel werden verkocht aan Primus Telecommunication, Inc., een bedrijf vergelijkbaar aan Telegroup. Global Access verzorgde naast de verkoop en marketingactiviteiten, ook de klantenservice in de Benelux voor Telegroup. Primus vond dat zij beter uit was de contractuele verplichtingen naar Global Access niet na te komen, eiste daarbij ook diens klantenbestand op en startte een ware lastercampagne onder deze klanten.

1650

Global Access zette inmiddels haar eigen dienst op onder de 1650 code op een zeer gerenommeerd internationaal netwerk en onder betere voorwaarden, en benaderde haar eigen klanten over deze dienst. Dat vond Primus/Telegroup niet aardig en stapte naar de rechter. De uitspraak van de rechter was dat onomstotelijk vastlag dat het klantenbestand aan Global Access behoorde en dat Primus zich dient te onthouden van elke benadering van deze klanten. Primus, die dit oordeel klaarblijkelijk wel aan zag komen, deed nog vliegensvlug een mailing naar alle klanten van Global Access om de oude 1633 code te promoten, maar vergat daar nog even bij om de BTW in de tarieven te verwerken.

Andere handelsnaam, Scarlet Telecom
Wel eiste de rechter dat Global Access BV zich verder diende te onthouden van het gebruik van de handelsnaam Global Access. Om eventuele verwarring te voorkomen verandert Global Access nu zijn naam in Scarlet Telecom, afgeleid van Scarlet Pimpernel, een engelse nobelman, die in het geheim onschuldigen bevrijdde uit de ijzeren hand der onderdrukking.
Scarlet Telecom heeft met een klantenbestand van 130.000 een aanzienlijk marktaandeel in de telecombranche.

Voor informatie:
Paul Gelderloos 0320 294456