VNU: Dagbladendivisie naar Wegener Arcade

VNU

Haarlem, 7 september 1999

VNU VERWACHT OVEREENSTEMMING MET WEGENER ARCADE OVER VERKOOP DAGBLADENDIVISIE

VNU BV verwacht dat er overeenstemming kan worden bereikt met Wegener Arcade NV over de verkoop van VNU Dagbladen BV aan Wegener Arcade. De totale overnamesom bedraagt NLG 1,8 miljard. De uitgeverijen van de dagbladen BN/De Stem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad en De Gelderlander zullen onderdeel worden van Wegener Arcade. Wegener Arcade heeft aangekondigd dat zij, na definitieve overeenstemming met VNU, het voornemen heeft Uitgeversmaatschappij De Limburger te verkopen aan N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf. Eerder kondigde VNU aan de strategische positie van de dagbladen te heroverwegen.

VNU Dagbladen is uitgever van vijf regionale dagbladen. De titels zijn BN/DeStem, Brabants Dagblad, Dagblad De Limburger, Eindhovens Dagblad en De Gelderlander. Daarnaast geeft deze VNU-divisie 72 huis-aan-huisbladen en kabelkranten uit en is zij actief met regionale televisie in de provincies Noord-Brabant en Limburg. VNU Dagbladen behaalde in 1998 een omzet van NLG 830 miljoen (EUR 377 miljoen) en een bedrijfsresultaat van NLG 131 miljoen (EUR 59 miljoen). Uitgedrukt in full-time eenheden werken er bijna 2.800 mensen.

De verwachte overname door Wegener Arcade betekent dat de VNU-dagbladen deel gaan uitmaken van een concern dat regionale kranten en daaraan verwante informatieproducten beschouwt als kernactiviteiten. VNU is met Wegener Arcade overeengekomen dat als gevolg van de overname geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Het arbeidsvoorwaardenpakket van de betrokken werknemers blijft in materiële zin gehandhaafd. De huidige voorzitter van de directie van VNU Dagbladen, de heer mr. E.J.F. Busweiler, zal toetreden tot de Raad van Bestuur van Wegener Arcade. In die hoedanigheid zal hij worden belast met het integratieproces van beide organisaties.

De SER-fusiecommissie, alsmede de vakbonden en het vertegenwoordigend overleg zijn vandaag van de voorgenomen transactie op de hoogte gesteld. De geldende advies- en overlegprocedures zullen worden gevolgd. Wegener Arcade zal zo spoedig mogelijk de voorgenomen transactie bij de Nederlandse Medededingsautoriteit melden.