Bericht Avro's Opsporing Verzocht

Datum nieuwsfeit: 07-09-1999
Avro's Opsporing Verzocht

Den Haag: moord in café

Woensdag 18 augustus, 17.30 uur, vindt er een schietpartij plaats in café 'The Untouchables' aan het Weteringplein in Den Haag. Bij aankomst van de politie ligt daar een zwaargewonde man op het trottoir. Een tweede man, ook zwaargewond, zit binnen op de bank.

Toedracht
Een jongeman opent met zijn revolver een schietpartij op twee cafébezoekers. Er is geen ruzie of woordenwisseling aan voorafgegaan. De dader schiet zonder pardon eerst de ene man neer, dan de andere en verlaat het café. Het slachtoffer dat nog naar buiten kan kruipen, een 28-jarige Marokkaanse man, overlijdt de volgende dag aan zijn verwondingen.

Raadsels
De toedracht lijkt simpel, maar er zijn nog veel raadsels. Bijvoorbeeld: waarom was de dader al om 14.00 uur in het café. Hij heeft 3½ uur in en in de buurt van het café rondgelopen en heeft er alleen (in het Duits) een pakje sigaretten gevraagd. De man heeft in die tijd eigenlijk met niemand contact gehad, voor hij opeens aan de schietpartij begon. Ook is de man in die uren in een nis gezien en zou hij bij snackbar Guus Geluk zijn binnengelopen.

Persoonverwisseling
De politie houdt er ernstig rekening mee dat de abusievelijk de verkeerde personen heeft neergeschoten.

Vluchtroute
Na de aanslag loopt de dader het café uit. Hij gaat rechtsaf, de Maasstraat in. Hij loopt via een speeltuin (aan de Maasstraat en tussen de Waal- en IJsselstraat) in de richting van de Boom-sluiterskade. Daarna loopt hij, in versnelde pas, richting Centraal Station en Ammunitiehaven. Hij heeft dan zijn jack om de rechterhand geslagen; mogelijk om zijn wapen te verbergen.

Signalement dader:
Blanke man, mogelijk van Slavische afkomst; 20-25 jaar; 1.80-1.85 meter; slank postuur; donkerblond kort haar; zwarte broek; nylon ¾ jack, mogelijk van merk 'TROOP', donkere kleur met horizontale gekleurde strepen; jack heeft een capuchon die hij, ook binnen, af en toe op had; lichtkleurig T-shirt onder het jack; zwaar kaliber revolver, zilverkleurig met lange loop.

De politie vraagt:

- Wie (her)kent de dader aan het opgegeven signalement?
- Wie weet hoe de dader om 14.00 uur bij het café is aangekomen?
- Zijn er getuigen die de dader in het portiek of bij snackbar Guus Geluk hebben gezien?

- Wie heeft de dader na 17.30 uur woensdag 18 augustus gezien?
- Wie heeft er in algemene zin informatie over de achtergrond van deze schietpartij?

De Hoofdofficier van Justitie Den Haag heeft een beloning van 25.000 gulden uitgeloofd voor de tip die leidt tot opheldering van dit misdrijf.

Regiopolitie Haaglanden
Tel: 0800 - 61 01 (gratis)

***Bekijk het originele bericht voor eventuele foto's***