Voorlichtingsmiddag mkb-handelsmissie naar Noord-Frankrijk

MKB Nieuws, bericht

26-07-1999
MKB-Nederland organiseert mkb-handelsmissie naar Noord-Frankrijk

Op 17 en 18 november 1999 brengt een handelsdelegatie van ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb), onder leiding van staatssecretaris Ybema van Economische Zaken (die ook export in portefeuille heeft) en MKB-Nederland-voorzitter De Boer, een bezoek aan het Noord-Franse Lille - regio Nord Pas de Calais. De handelsmissie is een initiatief van MKB-Nederland en de eerste in een reeks van exportmissies, specifiek voor het mkb, naar nabij gelegen markten.

Het doel van de exportmissie is om Nederlandse ondernemers in contact te brengen met het Franse bedrijfsleven. Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken: "We hebben gekozen voor de regio rond Lille vanwege de gunstige geografische ligging van dit gebied ten opzichte van Nederland. Bovendien is de regio Nord Pas de Calais, zoals het gebied rond Lille ook wel wordt genoemd, vanuit economisch oogpunt een zeer aantrekkelijke markt met ruim 4 miljoen consumenten. Door de uitstekende infrastructuur, staat de regio in directe verbinding met vrijwel alle belangrijke metropolen van naburige landen. Nord Pas de Calais is momenteel dan ook de meest favoriete Europese regio voor buitenlandse investeerders." Volgens MKB-Nederland-voorzitter Hans de Boer liggen er vooral exportkansen voor Nederlandse ondernemers in de sectoren metaal, textiel, distributie, automobielindustrie, toeleveringsindustrie, groothandel en informatietechnologie. "Maar ook voor andere sectoren en branches biedt de regio Nord Pas de Calais volop exportmogelijkheden", aldus De Boer.

De mkb-handelsmissie naar Lille ondersteunt ondernemers bij het bepalen van hun exportmogelijkheden in de regio Nord Pas de Calais. Vooruitlopend op de handelsmissie gaat Antenne Nederland de Lille´, het door het ministerie van Economische Zaken opgerichte aanspreekpunt voor Nederlandse ondernemers in Frankrijk, zelf op zoek naar geschikte Franse handelspartners voor de deelnemende Nederlandse mkb-ondernemers. Op 17 en 18 november ontmoeten deze partijen elkaar.

Ondernemers die geïnteresseerd zijn in de mkb-handelsmissie naar Noord-Frankrijk, kunnen een informatiepakket opvragen bij MKB-Nederland, tel. 015-2191212. De mkb-handelsmissie is een initiatief van MKB-Nederland in samenwerking met ABN-AMRO en het ministerie van Economische Zaken. Voorafgaand aan de exportmissie, wordt op woensdag 8 september a.s. voor belangstellende ondernemers een voorlichtingsmiddag georganiseerd in het gebouw van MKB-Nederland te Delft.