CDA wil duidelijkere prioriteiten Europees Asielbeleid

Datum nieuwsfeit: 08-09-1999

CDA wil duidelijkere prioriteiten Europees Asielbeleid

Den Haag, 8 september 1999

De CDA-fractie vindt dat het kabinet voor de korte termijn duidelijke prioriteiten moet stellen rond de Europese top in Tampere. Woordvoerder Wim van de Camp: "Door het allesomvattende asielplan dat Nederland inbrengt, wordt het voor andere EU-lidstaten verleidelijk om helemaal nergens over te beslissen. Verder dreigt het gevaar dat alleen de minder controversiële voorstellen eruit gelicht worden en de echt belangrijke items daardoor blijven liggen".

Om dit te voorkomen heeft het CDA er vandaag bij staatssecretaris Benschop op aangedrongen om in Tampere op een beperkt aantal punten hoog in te zetten. Punten waardoor op de korte termijn een hele wezenlijke vooruitgang kan worden geboekt op een aantal zéér belangrijke probleemgebieden.

Allereerst vindt de CDA fractie het van groot belang dat het schandelijke getouwtrek over aantallen vluchtelingen zoals plaats vond tijdens de Kosovo-crisis nooit meer mag gebeuren. Met het voorstel over de tijdelijke bescherming van ontheemden kunnen dit soort plotselinge vluchtelingenstromen in de toekomst goed geregeld worden. Een tweede voorstel waar de CDA-fractie veel heil in ziet, is het opstellen van een gezamenlijke veilige derde landen lijst. Verder vindt het CDA dat er duidelijke voorwaarden moeten komen rondom een betere verdeling van de financiële en materiele lasten van de Europese landen.
Het opstellen van gezamenlijke Europese normen voor terugkeerbeleid is een vierde speerpunt van het CDA. Om de strijd tegen de grensoverschrijdende criminaliteit en het groeiende gevoel van onveiligheid in Europa aan te binden, is het volgens het CDA van groot belang dat Europol meer bevoegdheden krijgt.

Wim van de Camp: "Het tot stand komen van een Europees asielbeleid moet het centrale punt worden van de Nederlandse strategie. Nederland doet er daarom verstandig aan om geen overvloed aan voorstellen neer te leggen in Tampere, maar zich te beperken tot de echt belangrijke punten en zich daar hard voor te maken".

Woordvoerder: Wim van de Camp, telefoon 070-3182554. Voor verdere informatie: Hans van der Vlies, Voorlichter, telefoon 070-3182507.