Acties Gelderlander en Brabants Dagblad slechts opgeschort

Datum nieuwsfeit: 08-09-1999
Nederlandse Vereniging van journalisten

Vakbonden horen ruis in garanties Wegener

Voorgenomen werkonderbrekingen bij redacties van De Gelderlander en Brabants Dagblad niet ingetrokken maar opgeschort

NVJ en FNV Kiem hebben besloten tot oprichting van twee werkgroepen over de toekomst van VNU dagbladen. De twee werkgroepen zullen gezamenlijk en mogelijk in samenwerking met de GOR en COR van VNU de beloftes inzake werkgelegenheid, inkomens en titelbehoud van de Telegraaf en Wegener inventariseren en uitwerken.

Bij de twee bonden zijn de afgelopen 24 uur veel vragen binnengekomen van individuele werknemers van de VNU Dagbladengroep en van de redacties.
De NVJ heeft intussen overlegd met de plenaire vergadering van De Gelderlander en van het Brabants Dagblad. Voor morgen staat zo'n bijeenkomst gepland met de redactie van De Limburger, begin volgende week ook met de redactie BN/De Stem. FNV Kiem heeft inmiddels al met kaderleden overlegd.
De twee vakbonden hebben gisterochtend voorafgaande aan de openbaarmaking van de verkoop van de VNU Dagbladen - van Houwert namens Wegener en van Brentjens namens VNU - harde toezeggingen gekregen over het behoud van titels en de daarbij behorende redacties, en over werkgelegenheids- en inkomensgaranties van de VNU-werknemers inclusief de bestaande omvang van winstdeling en de samenwerkingstoeslag van journalisten.

Tijdens de daaropvolgende openbare persconferentie leek topman Houwert van Wegener de garantie over titelbehoud al te relativeren. Ook enkele recente uitlatingen van Freek Busweiler (beoogd lid Raad van Bestuur Wegener) roept vragen op over de hardheid van de inkomensgarantie die aan de bonden is afgegeven. NVJ en FNV Kiem laten er geen twijfel over bestaan dat Wegener aan alle gegeven garanties, ook die voor titelbehoud inclusief bijbehorende redacties en commerciële en technische ondersteuning, zal worden gehouden.

De toenemende zorg van de vakbonden betreft Wegener. Het Telegraaf-concern die De Limburger via Wegener van VNU overneemt laat geen enkel misverstand bestaan over het continueren van de twee Limburgse kranten, het Limburgs Dagblad en De Limburger.

Amsterdam, 8 september 1999

Voor meer informatie kunt u bellen met:

NVJ

Hans Verploeg, tel. 06 53 17 58 29