Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Aanvaardbare wachttijden geestelijke gezondheidszorg

Datum nieuwsfeit: 08-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van VWS

Aanvaardbare wachttijden geestelijke gezondheidszorg vaststellen

Woensdag 8 september 1999, persbericht nummer 92

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van VWS en Zorgverzekeraars Nederland (ZN)

Cliënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars gaan voor het eind van dit jaar maatschappelijk aanvaardbare wachttijden voor de ambulante geestelijke gezondheidszorg vaststellen. Dat is het resultaat van overleg tussen de verschillende partijen over het onderzoek Wachtlijsten bij RIAGGs. Dit onderzoek van het Trimbos-instituut is vandaag aan minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangeboden.

De normen voor aanvaardbare wachttijden voor de ambulante geestelijke gezondheidszorg zullen worden opgesteld door Zorgverzekeraars Nederland, GGZ Nederland, de vrijgevestigde psychiaters en psychotherapeuten en de Cliëntenbond. Uitgangspunt voor de normering vormt de notitie van de gezamenlijke zorgverzekeraars over het normeren van wachttijden in de zorg. Deze normen zullen onder meer worden gebruikt voor het maken van afspraken tussen het zorgkantoor en de zorgaanbieder over de wijze waarop het budget in de ggz wordt besteed.

De problemen waarmee mensen zich aanmelden bij de RIAGG zijn ernstig en blijven ernstig gedurende de hele wachtperiode. Het onderzoek Wachtlijsten bij de RIAGGs laat zien dat de wachttijden bij RIAGGs misschien bekort kunnen worden door een andere inzet van het geld. Immers, de gemiddelde wachttijd in een RIAGG is korter, naarmate de hulpverleners een groter deel van hun tijd besteden aan daadwerkelijke behandelingen (de zogenoemde face-to-face contacten), en naarmate er meer sociaal psychiatrisch verpleegkundigen en minder psychotherapeuten in dienst zijn. De noodzaak om de wachttijden te bekorten blijkt ook uit het onderzoek. Bij sommige cliënten worden de problemen iets minder gedurende het wachten (de problemen verdwijnen echter niet), maar ongeveer een kwart van de mensen heeft zelf het idee dat hun problemen erger worden. De helft van de cliënten vindt de wachttijd nog te lang.

Het onderzoek laat zien dat de RIAGGs op dit moment geen prioriteit geven aan de mensen met de ernstigste problemen bij het bepalen van de wachttijd. Of en hoe dat in de toekomst wel zou moeten, is ook onderwerp van gesprek tussen partijen in de ggz.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie