PvdA milieu en energie presenteert pamflet natuurbeleid

Datum nieuwsfeit: 09-09-1999

Den Haag, 30 augustus 1999

LANDELIJKE PVDA-WERKGROEP MILIEU EN ENERGIE PRESENTEERT PAMFLET OVER NEDERLANDS NATUURBELEID

De Landelijke werkgroep Milieu en Energie van de PvdA (LME) presenteert donderdag 9 september het pamflet 'Het Nederlands natuurbeleid'. Het eerste exemplaar zal in ontvangst genomen worden door de voorzitter van de Tweede-Kamerfractie Ad Melkert in de fractiekamer van de PvdA om 13.30 uur.

Met het pamflet mengt de werkgroep LME zich in de discussie over de ruimtelijke inrichting van Nederland in de komende jaren. Het pamflet moet dienen als schot voor de boeg en duwtje in de rug voor de Vijfde Nota voor de Ruimtelijke Ordening.

De werkgroep heeft 4 doelstellingen en 11 maatregelen geformuleerd die er aan kunnen bijdragen dat de kwaliteit van de natuur en het landschap in Nederland verbetert. Zo pleit de werkgroep voor een verbetering van de zogenaamde Algemene Natuur en Landschapskwaliteit", die gelijk loopt met de economische groei. Ook moet het huidige beleid worden verbreed en het aantal instrumenten uitgebreid.

Verder is uitbreiding van bestaande en aanleg van nieuwe natuurgebieden nodig om voldoende aantrekkelijke natuur voor mensen te creëren. De werkgroep vindt het daarom noodzakelijk dat het rijk aan gemeenten, waterschappen en provincies bevoegdheden geven zodat zij de uitvoering van het natuurbeleid vorm kunnen geven.

Voor meer informatie:
Afdeling Voorlichting, Altie Blanken 070-318 2698 Werkgroep LME, Marijke Drees 050-527 4525