Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Felle kritiek SP op dure pr-stunt Luchtmacht

Datum nieuwsfeit: 09-09-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Den Haag, 9 september 1999

SP HEEFT FELLE KRITIEK OP DURE PR-STUNT LUCHTMACHT

 

SP Tweede-Kamerlid Harry van Bommel heeft felle kritiek op de nieuwe wervingscampagne van de Koninklijke Luchtmacht. De Luchtmacht laat aanstaande zaterdag 1.2 miljoen 3D-brilletjes in de Telegraaf steken waarmee de lezers een 3D wervingsadvertentie voor F16-piloten kunnen bekijken. Kosten voor deze PR stunt bedragen 750.000 duizend gulden, een investering waarmee slechts 2 piloten geworven zouden moeten worden.

De komende drie jaar zal de Luchtmacht in totaal 45 miljoen besteden aan de wervings-campagne. Van Bommel uit via schriftelijke vragen zijn kritiek over deze buitenproportionele investering in vergelijking met de grootte van de doelgroep (HAVO en VWO eindexamenkandidaten) en de gangbare wervingsbudgetten van andere sectoren van de Nederlandse overheid. Bovendien is de werkelijke wervingsbehoefte van de krijgsmacht nog onduidelijk omdat de discussie over de nieuwe defensienota nog in volle gang is. Volgens Van Bommel is het beter om te wachten op de uitkomst van deze discussie. Hij stelt de volgende vragen:


1. Bent u bekend met het ANP-bericht 'Luchtmacht laat 1,2 miljoen 3D-brilletjes insteken bij Telegraaf'? (1)


2. Is het de bedoeling van deze advertentie en bijbehorende brilletjes ervoor te zorgen dat jongeren met andere ogen naar defensie gaan kijken?

Zo ja, welk beeld zouden zij dan van defensie moeten krijgen?

Indien neen, waar zijn die brilletjes dan voor bedoeld?


3. Is het juist dat het uiteindelijk beoogde resultaat van deze werving slechts 2 (zegge, twee) gekwalificeerde F-16 piloten is?

Zo ja, rechtvaardigt dat naar uw mening een investering van 750.000 gulden?


4. Hoeveel eindexamenkandidaten HAVO en VWO telt Nederland op dit moment? Hoe beoordeelt u de verhouding tussen de omvang van de doelgroep, namelijk eindexamenkandidaten van HAVO en VWO, en het aantal (1,2 miljoen) 3D-brilletjes?


5. Is het juist dat de luchtmacht in de komende drie jaar 45 miljoen gulden zal besteden aan PR-activiteiten? Hoe verhoudt dit bedrag zich tot bestedingen aan PR-activiteiten bij andere sectoren van de Nederlandse overheid?


6. Gaat het bij deze campagnes om meer dan alleen werving van personeel?

Zo ja, wat dan?

Zo nee, is de wervingsbehoefte van de luchtmacht de komende drie jaar dusdanig groot dat dit een investering van 45 miljoen gulden rechtvaardigt?


7. Hoe groot is het totale PR-budget voor werving voor de gehele krijgsmacht?


8. Is het niet beter om te wachten met een zeer omvangrijke en kostbare advertentiecampagne tot na de discussie over de nieuwe defensienota, zodat ook duidelijk is wat de werkelijke wervingsbehoefte van elk deel van de krijgsmacht is?

(1) ANP, 8 september 1999, 14.15 uur.

Meer informatie:

Harry van Bommel, 070 3182805, 06 22788043

Krista van Velzen, 070 3183810

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie