Nettowinst Friesland Coberco eerste helft '99 52,7 miljoen

Friesland Coberco

9 september 1999

Nettowinst eerste helft '99: 52,7 miljoen gulden

Friesland Coberco verwacht aanzienlijk lagere nettowinst Friesland Coberco verwacht dat de nettowinst over 1999 aanzienlijk lager zal uitkomen dan die over 1998 (130 miljoen gulden). In het eerste halfjaar van 1999 is een nettowinst gerealiseerd van 52,7 miljoen gulden ('98: 77,2). De netto-omzet bedroeg 4.486,6 miljoen gulden ('98: 4.635,9).

De daling van de nettowinst en netto-omzet is een gevolg van de lagere verkoopprijzen voor generieke producten als melk- en weipoeders, boter en kaas vergeleken met de eerste helft van 1998. Daarnaast heeft de dioxine-affaire geleid tot een vermindering van nettowinst van 15 miljoen gulden in het eerste halfjaar. Voor geheel 1999 wordt als gevolg van de doorlopende financiële gevolgen van de dioxine-affaire een vermindering van de nettowinst voorzien van enkele tientallen miljoenen guldens. Met de producten met toegevoegde waarde, de merkartikelen van met name de werkmaatschappijen Friesland Consumer Products Europe, Friesland International en Riedel zijn goede resultaten geboekt.

André Olijslager, voorzitter van de concerndirectie: "We zijn niet tevreden over de ontwikkeling van de nettowinst. De zuivelmarkt was slecht met als gevolg lage opbrengsten voor generieke producten en de dioxinecrisis is een lelijke streep door de rekening. Voor wat betreft de ontwikkeling van de organisatie, zoals de versterking van de marktkant en een efficiëntere bedrijfsvoering, liggen we op schema."