PvdA-fractie: Loslaten vaste boekenprijs voor schoolboeken

Datum nieuwsfeit: 09-09-1999
Partij van de Arbeid

Den Haag, 9 september 1999

PVDA-FRACTIE PLEIT VOOR LOSLATEN VASTE BOEKENPRIJS VOOR SCHOOLBOEKEN

Het lijkt dat bij de schoolboeken sprake is van een ongezonde mededingingssituatie en de Partij van de Arbeid vraagt zich af of de Nederlandse Mededingingsautoriteit tegen deze situatie zou moeten kunnen optreden.

De Partij van de Arbeid constateert dat de prijzen van schoolboeken de vorm hebben van gedwongen winkelnering. Onder andere de Ouderraden klagen over de hoog oplopende kosten van de leermiddelen voor de Tweede Fase. Volgens de Consumentengids liggen de boekenprijzen, door de vaste boekenprijzen, een kwart hoger dan bijvoorbeeld via een Belgische internetboekhandel.

Tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer op 7 september heeft de woordvoerder van de PvdA-fractie Sharon Dijksma hierover de staatssecretaris van Onderwijs Karin Adelmund aan de tand gevoeld. De staatssecretaris wil graag met de Kamer verder van gedachten wisselen over de mededingingsproblematiek bij de schoolboeken.

Sharon Dijksma heeft nu een schriftelijke rapportage gevraagd van de staatssecretarissen van Onderwijs Adelmund en Van der Ploeg over de mogelijkheden die zij zien om de prijs en het aanbod van schoolboeken beter te reguleren. Ook vraagt zij de regering de vaste boekenprijs bij schoolboeken te laten opheffen.

Voor nadere inlichtingen: Sharon Dijksma 070-318 2758