Verslag Deltadebat: Top nederlandse ICT wereld bijeen

Gezamenlijk Persbericht

TOP NEDERLANDSE ICT WERELD BIJEEN

DEN HAAG, 9 september. Minder verkokering, meer
aandacht voor de burger-consument en meer steun vanuit de top. Dat waren volgens Roel Pieper de drie
belangrijkste conclusies van het Deltadebat dat
gistermiddag werd gehouden in Den Haag. Tijdens dit debat kwamen gisteravond fractiewoordvoerders uit de Tweede Kamer en de top van het Nederlandse ICT bedrijfsleven, ambtelijke organisaties, wetenschap en het maatschappelijke middenveld bijeen. Aanleiding voor het debat was de nieuwe ICT- nota van het kabinet “De Digitale Delta”, die volgende week in de kamer wordt behandeld.

Voorzitter Roel Pieper wees op het grote verschil in Nederland tussen de situatie nu en vijf jaar geleden. Hij noemde onder meer het sterk verbeterde ICT ondernemingsklimaat en de grotere aandacht voor ICT in de politieke en publieke opinie. Maar volgens Pieper is dit nog steeds te weinig. “Men realiseert zich nog steeds onvoldoende welke grote veranderingen er nu op Nederland afkomen. De veranderingen in de komende vijf jaar zullen te vergelijken zijn met de gevolgen van 30 jaar industriële revolutie”, aldus Pieper. Juist de top heeft dit volgens hem nog onvoldoende in de gaten.

De meer dan 250 aanwezigen waaronder de kamerleden Bakker (D66), Rabbae (Groen Links), Voûte-Droste (VVD) en Van Zuijlen (PvdA) gingen het debat graag aan. Er werd gepleit voor grote infrastructurele projecten en er was gepassioneerde aandacht voor creatieve content, het onderwijs en kleinschalige projecten om mensen aan al dit multi media geweld te laten wennen.

Een ieder was het erover eens dat overheid en bedrijfsleven nog meer moeten samenwerken, de overheid ICT integraler moet benaderen, en ICT veel meer aandacht in het beleid verdient. ICT is niet alleen van belang voor de economische positie van Nederland, maar voor alle sectoren van de samenleving, van onderwijs en gezondheidszorg tot democratie. Daarom moet niet langer alleen de techniek centraal staan. Voorgesteld werd om de verwachte opbrengst van de veiling van UMTF frequenties voor mobiele telefonie (4 miljard) aan te wenden ter versterking van ICT in het onderwijs.

Het Deltadebat werd georganiseerd door acht samenwerkende organisaties, te weten het Electronic-highway Platform Nederland (EPN), de Federatie Nederlandse IT (FENIT), de Internet Society Nederland (ISOC.nl), MediaPlaza, de Nederlandse Internet Providers (NLIP), Stichting de Waag (maatschappij voor oude en nieuwe media), de Vecai en de Vereniging ICT Nederland (V-ICT).

Het debat werd live via Internet uitgezonden en valt nog integraal te bekijken via de website: { HYPERLINK www.deltadebat.nl }0000,0000,FF00www.deltadebat.nl0100,0100,0100. De betogen en stellingen van de sprekers staan op
{ HYPERLINK www.deltadebat.nl/programma.html }0000,0000,FF00http://www.deltadebat.nl/programma.html0100,0100,0100.

Noot voor redacties