Consumentenbond eist van KPN korting op telefoonrekening

Datum nieuwsfeit: 09-09-1999
Consumentenbond

Consumentenbond eist van KPN korting op telefoonrekening

KPN komt binnenkort met VoiceMail Actueel, waarmee de klanten met reclameboodschappen worden geconfronteerd. De Consumentenbond is van mening dat de extra inkomsten van KPN (geschat op maximaal zo’n 180 miljoen gulden per jaar) moeten terugvloeien naar de klant, aangezien de monopolist kostengeoriënteerd dient te werken. Dat betekent voor ieder huishouden een korting op de telefoonrekening van ongeveer f 20,- per jaar.

Op 17 september introduceert KPN Telecom VoiceMail Actueel. Na het beluisteren van de persoonlijke voicemail-berichten, krijgen de klanten van KPN reclameboodschappen te horen.
De Consumentenbond is niet gelukkig met de uitwerking van deze nieuwe vorm van reclame-maken, om drie redenen.

1. Alle KPN-bellers met voicemail (2 miljoen van de in totaal 9 miljoen klanten) worden met de advertenties geconfronteerd. De Consumentenbond heeft de voorkeur voor een systeem waarbij consumenten zelf actief aangeven of zij dat willen. Overigens is het wel mogelijk om VoiceMail Actueel uit te schakelen.

2. KPN presenteert de berichten als ‘actuele informatie’, terwijl het feitelijk om commerciële advertenties gaat. De Consumentenbond vindt dat reclame altijd duidelijk herkenbaar moet zijn.

3. KPN krijgt via VoiceMail Actueel per jaar naar schatting tussen 60 en 180 miljoen gulden aan extra inkomsten binnen. KPN is verplicht om kostengeoriënteerd te werken. Extra inkomsten zouden dus terug moeten vloeien naar de klant via lagere tarieven. Als VoiceMail Actueel een succes wordt, zou de telefoonrekening per jaar met twee tientjes omlaag kunnen.

De Consumentenbond is van mening dat KPN als monopolist de tarieven van het bellen via het vaste telefoonnet te hoog houdt. De invoering van voordeelnummers heeft weinig opgeleverd voor de doorsnee-beller en de abonnementskosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen. De OPTA, de toezichthouder op de telecommunicatiemarkt, komt nog met tariefplafonds. De Consumentenbond zal toezien dat de tarieven van KPN, zolang er geen echte concurrentie is, omlaag gaan. Het terugsluizen naar de klant van de extra inkomsten via VoiceMail Actueel kan een eerste stap zijn.