Clinton, Mandela en Blair eerste bezoekers NetAid website

Datum nieuwsfeit: 09-09-1999

Bill Clinton, Nelson Mandela en Tony Blair eerste bezoekers van de NetAid website

Kofi Annan, secretaris-generaal van de VN, en John Chambers, president en CEO van Cisco, roepen op tot bezoek aan website ter bestrijding van extreme armoede Amsterdam, 9 september 1999 - De Amerikaanse president Bill Clinton, de voormalige Zuid-Afrikaanse president Nelson Mandela en de premier van Groot-Brittannië, Tony Blair, hebben vandaag als eersten de NetAid website - www.netaid.org -bezocht die is opgezet om de extreme armoede in de wereld te bestrijden. Met hun bezoek vanuit hun eigen kantoren is het wereldwijde initiatief om een van 's werelds ernstigste problemen aan te pakken, officieel van start gegaan.

NetAid is opgezet door Cisco Systems en het United Nations Development Program (UNDP). De site combineert voor het eerst de bekendheid en uitstraling van wereldberoemde artiesten en politici, het wereldwijde bereik van radio en televisie en het enorme potentieel van Internet om de meer dan een miljard mensen te helpen die moeten zien rond te komen met minder dan een dollar per dag. Het doel is om meer dan een miljard bezoekers naar de site te trekken in de hoop dat deze bezoeken leiden tot miljoenen concrete acties, zoals donaties in de vorm van tijd, kennis, goederen of geld.

Op 9 oktober 1999 zullen in het Londense Wembley Stadion, het Giants Stadion in New York en het Palais des Nations in Genève drie overlappende NetAid-concerten worden gehouden. De onderstaande artiesten zullen er optreden (gerangschikt per locatie):

Giants Stadium

Stereophonics

Zucchero

Robbie Williams

Verder hebben Sheryl Crow en Jewel toegezegd, maar nog niet aangegeven voor welke locatie. Kaarten voor Wembley zijn reeds verkrijgbaar, en de kaartverkoop voor het Giants Stadion begint op 10 september. De optredens in Genève zijn alleen voor genodigden.

"Dit samenkomen van talent past in een lange traditie van creatieve artiesten die in actie komen om mensen in nood te helpen. En er is op dit moment geen groter probleem dan de wijdverbreide, extreme armoede," zegt Quincy Jones, een van de woordvoerders voor NetAid. "Het verschil is dit keer dat Internet de mensen aanspoort om steeds opnieuw actie te ondernemen, en om veel meer te doen dan eenmalig een geldbedrag te geven." Jones verwacht dat de artiesten die betrokken zijn bij NetAid 'zullen fungeren als een magneet die de mensen zal aantrekken en als de geest die mensen samenbrengt om blijvend actie te ondernemen tegen de extreme armoede, en het enthousiasme zullen ontketenen dat mensen stimuleert in beweging te komen'.

Wyclef Jean en Bono hebben ook het uitbrengen van een nieuwe song en een video aangekondigd die ze speciaal voor NetAid hebben gemaakt onder de titel 'New Day' (distr. Columbia Records). New Day is het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen twee artiesten en geeft de hoop weer die NetAid biedt: een betere toekomst voor de allerarmste mensen ter wereld.

De website, die met de steun van een aantal grote politici van start gaat, is de grootste ter wereld. De site heeft voldoende capaciteit voor 125.000 gelijktijdige 'streams' en een miljoen 'hits' per minuut, het tienvoudige van de bestaande sites. De website heeft vier informatiegebieden: voor NetAid, de concerten, welke acties in de praktijk werken (vijf pilaren waaromheen succesvolle anti-armoede-acties zijn gegroepeerd) en een actie-sectie waar bezoekers manieren kunnen vinden om bij te dragen aan het uitbannen van de extreme armoede. De site is ontwikkeld voor de ontvangst van zeer grote aantallen bezoekers van concerten. De verwachting is dat de site uitgroeit tot de grootse database of portal die gericht is op het bestrijden van armoede.

KPMG heeft de site binnen drie maanden gebouwd en de contentleverancier is Akamai, dat hiervoor een gedistribueerd netwerk gebruikt, bestaande uit 1500 servers op meer dan 90 locaties wereldwijd. De site zal per minuut 1000 beveiligde elektronische betalingen kunnen verwerken en is daarmee een van de grootste en efficiëntste e-commerce sites die ooit is ontwikkeld. Zowel KPMG als Akamai zijn sponsor van NetAid.

"Het vermogen om extreme armoede te bestijden is nu ook on-line," zegt John Chambers, President en CEO van Cisco Systems. "Netaid.org stelt gewone burgers, maar ook wereldleiders en grote artiesten, in staat actie te ondernemen tegen de armoede. Internet heeft al een grote invloed op de wijze waarop we handel drijven. Nu kan 's werelds grootse website een bijdrage leveren om een eind te maken aan een van 's werelds grootste problemen."

Secretaris-generaal Kofi Annan: "NetAid is een inspirerend voorbeeld van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die bedrijven nemen en de samenwerking tussen publiek en het bedrijfsleven, en zal een cruciale rol spelen in het oplossen van de problemen in de volgende eeuw."

Opbrengst

Al het geld dat via NetAid wordt ingezameld zal worden geschonken aan anti-armoedeprojecten overal ter wereld. De opbrengst van de concerten zal worden aangewend om zeer arme bevolkingsgroepen te helpen in onder andere Kosovo en een aantal Afrikaanse landen.

Media

De concerten zullen in de Verenigde Staten onder andere door MTV worden uitgezonden. In Groot-Brittannië verzorgt de BBC radio- en televisie-uitzendingen. Daarnaast heeft Radio Express toezeggingen binnen van radiostations in 63 landen. NBD Television distribueert de televisie-uitzendingen wereldwijd en heeft reeds toezeggingen van tv-stations uit 17 landen. Naar verwachting zullen er nog veel meer volgen. Het volledige programma wordt met behulp van Real Networks live via Internet over twee kanalen uitgezonden - één voor het concert en één voor de activiteiten backstage.

Als voorbeeld van de manier waarop bedrijven kunnen deelnemen maken Cisco Systems en de Cisco Foundation vandaag een donatie van $ 10 miljoen bekend aan de NetAid Foundation.

Via een uniek netwerk van 134 kantoren geeft het United Nations Development Progam (UNDP) hulp aan mensen in 174 landen en gebieden. De hulp is gericht op het tegengaan van armoede, herstel van het milieu, het creëren van arbeidsplaatsen, het verbeteren van de positie van vrouwen en zelfhulp. Ter ondersteuning van deze doelen wordt UNDP vaak gevraagd te helpen bij het promoten van solide richtlijnen en marktontwikkeling, alsook bij de wederopbouw van de samenleving na oorlogen en rampen. Voor meer informatie: www.undp.org/dpa/index.html

Over Cisco Systems

Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 17.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 1999 een totale omzet van $ 12,15 miljard. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com.

Voor meer informatie: Bezoek PR contacten.

All contents copyright © 1992--1999 Cisco Systems, Inc. Important Notices and Privacy Statement. Laatst gewijzigd op: 26 maart 1999.