SAP en Deutsche Postbank sluiten strategische alliantie

Datum nieuwsfeit: 09-09-1999

SAP en Deutsche Postbank sluiten strategische alliantie

Walldorf, Duitsland, 9 september 1999 - Deutsche Postbank AG en SAP AG hebben besloten een strategische alliantie aan te gaan. Doel van de samenwerking is het ontwikkelen van SAP-software ter ondersteuning van belangrijke front-office applicaties van grote bankinstellingen, en het implementeren van de resulterende oplossing bij de Deutsche Postbank. De ondertekening van de overeenkomst door prof. dr. Wulf von Schimmelmann, CEO van de Deutsche Postbank, en Henning Kagermann, vice-president van SAP, luidt een samenwerking in die gestalte geeft aan een van de grootste ambities op ontwikkelingsgebied en een van de omvangrijkste implementatieprojecten van SAP.

De applicaties die binnen de samenwerking worden ontwikkeld, zullen alle standaardproducten en -processen ondersteunen die bij de grote generieke banken in gebruik zijn. Zo zal het beheer van veel voorkomende transacties meer worden geautomatiseerd waarmee het papierverbruik verder zal worden teruggedrongen. Dit heeft voor de klant een betere stroomlijning van de banktransacties tot gevolg. De applicaties komen tegemoet aan een groot aantal wensen en verlangens van de grote banken, speciaal op het gebied van prestaties, beveiliging en systeemtoegankelijkheid. De nieuwe functies van de industriële SAP Banking-oplossing zal een aantal kerngebieden van de huidige systemen bij Deutsche Postbank vervangen waaronder de spaar- en betaalrekeningen en het reguliere betalingsverkeer.

Investering voor de toekomst

Volgens Von Schimmelmann is de reden voor de alliantie gebaseerd op de sleutelrol van de IT die in toenemende mate het succes bepaalt voor iedere bank. "Het is een investering voor de toekomst, een die ons zal helpen onze IT-infrastructuur voor het komende millennium verder uit te bouwen en ons zal voorbereiden op de nieuwe uitdaging van het e-commerce-tijdperk." Als de belangrijkste reden voor het besluit voor de SAP-applicaties te kiezen voert Von Schimmelmann de steeds hogere eisen aan die aan automatisering worden gesteld. "De bank moest continu haar bestaande IT-systemen aan nieuwe specifieke wensen aanpassen. Daarom besloten we onze gehele infrastructuur opnieuw onder handen te nemen en state-of-the-art SAP-voorzieningen in te zetten."

SAP-vice-president Henning Kagermann verwelkomt het besluit van Deutsche Postbank. "Banken vertegenwoordigen een strategisch segment voor SAP. De Deutsche Postbank is de perfecte partner voor ons om ons bestaande aanbod substantieel uit te breiden met het ondersteunen van de kernactiviteiten van de grote generieke banken." De samenwerking met de Deutsche Postbank betekent voor SAP een verdere verbreding van de dienstverlening op het gebied van geïntegreerde financiële en logistieke automatisering. Bij Bank One Corporation, in grootte het vijfde bankconcern van de Verenigde Staten, implementeert SAP America op dit moment de SAP Banking-componenten Strategic Enterprise Management en Profit Analyser. Laatstgenoemde complementeert de specifieke op de financiële dienstverlening gerichte software-reeks SAP Banking die in 1997 begon met de introductie van de kernapplicatie SAP R/3 waarin onder meer de onderdelen grootboek, crediteuren, debiteuren, inkoop en activa waren opgenomen.

Over Deutsche Postbank

Deutsche Postbank biedt generieke en zakelijke bankdiensten en beschikt over een aanzienlijk aantal klanten, een breed verkoopapparaat en een uitgebreid product-portfolio. De bank opereert door de gehele Bondsrepubliek met een groot transactievolume via een variëteit aan kanalen. Het concern bedient 10 miljoen klanten waaronder 4 miljoen rekeninghouders en beheert 20 miljoen spaarrekeningen. Met 14.000 vestigingen is de Deutsche Postbank de bank met het grootste aantal kantoren in de Duitse Bondsrepubliek.