CNV-persconferentie beleggingsbeleid pensioenfondsen

Persbericht Christelijk Nationaal Vakverbond

7 september 1999

Persconferentie beleggingsbeleid pensioenfondsen

De vakcentrale CNV nodigt u hierbij uit voor een persconferentie op donderdag 9 september a.s. om 14.00 uur in het hoofdkantoor van de vakcentrale CNV, Ravellaan 1 in Utrecht. Voorzitter Doekle Terpstra zal dan het actieplan beleggingsbeleid pensioenfondsen presenteren.

Pensioenfondsen beheren samen ongeveer 800 miljard gulden. Dit geld wordt voor 40 procent belegd in aandelen. Het CNV wil de maatschappelijke discussie in gang zetten over de wijze waarop dit geld wordt belegd en hoe pensioenfondsen met hun verantwoordelijkheden omgaan. Om die discussie teweeg te brengen, heeft het CNV een beleggingscode ontwikkeld. Die code zal tijdens de persconferentie gepresenteerd worden.

Het CNV is bestuurlijk direct betrokken bij ongeveer 80 bedrijfstak-pensioenfondsen met een geschat vermogen van 600 miljard gulden, waaronder de grootste twee: het ABP (300 miljard gulden) en het PGGM (90 miljard gulden). In de vele ondernemingspensioenfondsen zijn CNV-kaderleden vertegenwoordigd namens de werknemers. Het CNV vindt het daarom ook de verantwoordelijkheid van de vakbeweging om mee te denken over het beleggingsbeleid van pensioenfondsen waarin de gelden van de werknemers worden beheerd.

U bent van harte welkom op de persconferentie.

Met vriendelijke groet,

Willem Hooglugt,
Hoofd communicatie vakcentrale CNV
030-2913646; 06-53837659; privé 024-3448793.