WNF opent spectaculaire IJsberen Actiesite

Zeist, 9 september 1999.

www.wnf.nl
WNF opent spectaculaire IJsberen Actiesite

Afgelopen weekend heeft het Wereld Natuur Fonds de spectaculaire IJsberen Actiesite geopend. De site staat in het teken van de WNF-campagne 'Laat de Noordpool niet smelten, ga voor groene energie' die zaterdag 4 september is begonnen. Via de site kan iedereen in actie komen tegen het smelten van de Noordpool door klimaatverandering. De ijsbeer en andere pooldieren worden daar door bedreigd.

De site biedt genoeg om er uren bezig te zijn: het spannende IJsberen IJsschotsenspel (met Izzy de ijsbeer), een ooggetuigeverslag vanaf de Noordpool, chatten met de WNF-klimaatdeskundige, cyberacties, het sprookje Poolkapje en de verschrikkelijke Dooiman, een expositie van Noordpoolfoto's, e-cards van pooldieren, natuurbehang, enzovoorts. En: kies op de site voor groene energie (opgewekt door bijvoorbeeld windmolens of zonnepanelen), want daarmee help je de Noordpool beschermen! Sterker nog: als je niets doet, smelt de website voor je ogen.
www.wnf.nl

De IJsberen Actiesite van het WNF is de eerste website die gebruik maakt van Netbellen van KPN Telecom (buiten KPN zelf). Met Netbellen kunnen bezoekers via internet gratis 'handsfree' bellen via hun pc en vragen stellen over groene energie. De pc moet wel uitgerust zijn met microfoon, boxen en een speciale geluidskaart. Deze dienst is ontwikkeld door KPN Telecom/Direct Connect.

***Spel en groene energie
In het spannende IJsberen IJsschotsenspel (in Flash) moet je voorkomen dat de ijsschots van Izzy de ijsbeer smelt. Dat kan door windenergiecentrales in Nederland te plaatsen. Met energie van wind (en zon, water en biomassa) help je namelijk klimaatverandering voorkomen. Die energie heet groene energie en iedereen kan die bij zijn electriciteitsbedrijf afnemen. Ga er voor, op de site! Ook moet je gaan vissen met Izzy, want hij heeft honger.

***Chat, tv en ooggetuigeverslag
WNF-klimaatdeskundige Sible Schöne is tot en met 17 september elke werkdag van 16.00 tot 17.00 aanwezig in de chat om er te discussieren over de natuur op de Noordpool, klimaatverandering en groene energie. De chat is (op werkdagen) ook geopend na afloop van de tv-programma's die de Tros van 5 t/m 10 september uitzendt over de ijsberenactie van het WNF. Het programma-overzicht staat op de site. WNF-er Marie-Christine Reusken levert vanaf komend weekend op de site dagelijks een verslag van haar reis naar de poolcirkel.

***Poolkapje, cyberactie, groen lint, poolfoto's Kinderen die hun ouders willen laten kiezen voor groene energie, lezen hen het sprookje Poolkapje en de verschrikkelijke Dooiman voor. Of ze sturen hun ouders een cyberactie-email of een e-card van een pooldier. Bekijk ook het verslag van het 270 km lange groene lint dat zaterdag 4 september langs de Nederlandse kust is gelegd. En vergeet niet de fraaie poolfoto's van Wim van Passel.

***Arctic Program, klimaatverandering
Het WNF komt in actie voor het poolgebied met het Arctic Program. De site bevat hier uiteraard alle informatie over, evenals over de oorsprong en de consequenties van klimaatverandering en natuurlijk over de oplossingen.

----------------------------------------------------------- Noot voor de redactie,

Noot voor redacties