Start pan Europese on line effectenhandelservice

Datum nieuwsfeit: 10-09-1999

Persbericht Vrijdag 10 September 1999

START PAN EUROPESE ON LINE EFFECTENHANDELSERVICE

1. e-cortal geeft toegang tot negen internationale beurzen (The World Stocks Shop) en een selectie van ca. 200 Europese beleggingsfondsen (The Funds Shop)

The World Stocks Shop: Real time toegang tot negen beurzen

e-cortal biedt een keuze uit enkele duizenden effecten, genoteerd op de grootste beurzen: NYSE, NASDAQ, Londen, Frankfurt, Parijs, Amsterdam, Madrid, Milaan en Zürich. Dit aanbod omvat ook aandelen van de belangrijkste indexen en Nieuwe Europese Markten, evenals warrants en Cortal's Euro-Certificaten.

e-cortal levert real-time noteringen en financiële informatie voor elk van de beurzen. Tevens levert e-cortal achtergrondinformatie bestaande uit bedrijfsprofielen en analyses, afkomstig van een internationaal netwerk van onderzoekbureaus.

Om de beste service te kunnen verlenen, heeft e-cortal gekozen voor ervaren partners. Natexis Banques Populaires levert een volledig geautomatiseerde routing voor negen beurzen. Eind 1999 zal Ameritrade (nummer 6 onder de Amerikaanse on-line effectenhandelaars) zich aansluiten bij Natexis voor de toegang tot de Amerikaanse markten. Het transactieproces wordt verzorgd door Sema Group.

e-cortal combineert de snelheid en effectiviteit van het Internet met de technische back-up van een telefonische klantenservice.

The Funds Shop: Een keuze van 200 beleggingsfondsen

e-cortal biedt een selectie van ongeveer 200 Europese beleggingsfondsen, beheerd door negen internationaal vooraanstaande vermogensbeheerders, die gemachtigd zijn om in de meeste Europese landen te handelen.

Dit aanbod zal worden aangevuld met fondsen die in het beheer zijn van 'Cortal Fund Management'.

2. e-cortal is de eerste echt Pan-Europese dienst voor particuliere investeerders

Multinationaal

e-cortal zal worden gelanceerd in acht Europese landen (Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Spanje en Groot-Brittannië), welke zijn aangewezen binnen de context van het 'Free Supply of Services' systeem.

Meertalig

Alle beleggingsinformatie, zowel op het Internet als per telefoon, zal beschikbaar zijn in zeven talen (Nederlands, Engels, Fins, Frans, Duits, Italiaans en Spaans).

Multi-channel

De communicatie zal voornamelijk via Internet verlopen, maar e-cortal biedt ook meertalige call center- en correspondentieservices.

3. Een zeer competitieve feestructuur

On-line effectenhandel

15 Euro (fl. 33,00 exclusief BTW) voor marktgeprijsde orders tot 5.000 Euro (fl. 11.018,00). 0.3 % (exclusief BTW) daarboven. 35 Euro (fl. 15,00) voor alle andere soorten orders tot 5.000 Euro (fl. 11.018,00).

Beleggingsfondsen

0% op een selectie van internationale vermogensbeheerders

Bewaringsfee

0.2% (exclusief BTW) met een minimum van 20 Euro (fl. 44,00). Voor portfolios van meer dan 100.000 Euro (fl. 220.371,00) vervalt deze.

Inschrijvingsfee

6 Euro per maand (fl. 13,00 vervalt tot het einde van het jaar).

4. Een dynamische omgeving

e-cortal staat in het hart van een groeiende industrie, dankzij de impact van de Euro en de ontwikkeling van het Internet.

30% van de Internetgebruikers zijn Europees (36 miljoen Internetgebruikers aan het eind van 1998 in 12 Europese landen, JP Morgan), maar vertegenwoordigen slechts 9% van de e-commerce wereldwijd ($34 miljard in wereldwijde verkoop in 1998, Merrill Lynch). Europa is daarom een markt met enorm groeipotentieel.

Een sterke groei in het aantal Internetgebruikers (in Frankrijk bijv., een toename van meer dan 90% in het aantal Internetgebruikers in 1998) resulteert naar verwachting in 127 miljoen Internetgebruikers in Europa in 2002 (JP Morgan).

On-line effectenhandelaars zijn een van de katalysatoren van deze evolutie;
8.3 miljoen on-line rekeningen in Europa worden verwacht in 2002 (0.9 miljoen in 1999, jaarlijkse verdubbeling verwacht, JP Morgan).

Cortal, een dochteronderneming van BNP-Paribas, bevestigt haar positie als een van de leidende Europese effectenhandelaars met de introductie van e-cortal.

Cortal is een van de Europese leiders in de effectenhandel. De eerste Europese spaarbank met een 'branchloze' structuur werd gecreëerd in 1984. Cortal streeft ernaar haar klanten diensten van topkwaliteit te leveren op het gebied van beleggingsfondsen, aandelenhandel en financiële en commerciële diensten. In 1998 bedroeg het netto rendement op eigen vermogen 23%. Cortal heeft 453.000 klanten en is gevestigd in Frankrijk, Luxemburg, België en Zuid-Afrika.

Voor meer informatie:

BURSON-MARSTELLER PARIJS