Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Nissan Terrano II

Datum nieuwsfeit: 10-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

De nieuwe Nissan Terrano II

(10 September 1999)

PERSBERICHT:

Wijzigingen exterieur
Door de uitgebreide restyling van het design oogt de nieuwe Terrano II zeer imposant. De familieband met Nissan's luxe vlaggenschip, de Patrol GR, is hierdoor onmiskenbaar.

De voorzijde kenmerkt zich door nieuwe dubbele koplampen en een driedimensionale grille, die zorgt voor een meer dynamische uitstraling. De bumper geeft de Terrano II een imposant en robuust voorkomen. De stylist Alain Lonay, lid van het Europese projectteam bij NETC-E (Nissans European Technology Centre in het Spaanse Barcelona) tekende het nieuwe ontwerp van de Terrano II.

De stoere verschijning van het voertuig wordt onderstreept door de grotere 16' wielen. Het reservewiel, bevestigd op het achterportier, heeft een fraaie afdekhoes. De achterzijde van de Terrano II harmonieert uitstekend met de voorzijde. Moderne geïntegreerde achterlichtunits en een fraaie sierlijst rondom het achterportier, dragen bij aan de sportieve 4x4 uitstraling. Andere badges zorgen voor een betere herkenning van het merk Nissan.

Wijzigingen interieur
Het interieur van de Terrano II is geheel vernieuwd. Opvallend zijn de golvende middenconsole, het tweekleurige instrumentenpaneel en de frisse kleuren voor de interieur- en stoelbekleding. Het instrumentenpaneel heeft nieuwe wijzerplaten, gevat in een sportieve lay-out, en een multifunctioneel display. Op het LCD-display verschijnt de buitentemperatuur (met een waarschuwing bij koud weer), de tijd, totale kilometerstand en de dagteller stand.

Het centrale paneel met de radio/cassettespeler en het klimaatcontrolesysteem, loopt vloeiend over in de middenconsole. Daardoor ontstaat een prachtig geïntegreerd geheel van een hoge kwaliteit.

De voorstoelen zijn opnieuw ontwikkeld voor nog meer comfort en betere zijwaartse steun voor zowel op het asfalt als in het terrein. Het interieur mag dan een luxe uitstraling hebben, praktische zaken zijn niet vergeten. De Terrano II heeft dubbele bekerhouders, een handig bagagenet en een zonneklep met een opbergvakje.

Opbouw gamma
Nissan heeft het aanbod aan varianten van de Terrano II toegankelijker en overzichtelijker gemaakt. De auto is leverbaar in vier duidelijk te onderscheiden uitrustingsniveaus, ieder voorzien van unieke bekledingsstoffen.

Comfort:
basisversie met zwarte bumpers, stalen wielen, twee airbags, centrale portiervergrendeling en spatbordverbreders

Sport:
dezelfde uitrusting als de Comfort versie, maar voegt daar nog aan toe:
airconditioning, bumpers gedeeltelijk in carrosseriekleur, lichtmetalen wielen, brede 235/70 banden, sportieve stoelbekleding, elektrisch te bedienen ramen, waterafstotende zijruiten, centrale portiervergrendeling met afstands-bediening en anti-hijack systeem en een standaard audiosysteem, bestaande uit radio/cassette recorder met 4 speakers en twee tweeters in de voorruitstijl.

Luxury:
deze voegt aan de Sport specificaties toe: airconditioning, deurpanelen, chromen details, een bewerkt centraal paneel, twee airbags, ABS, two-tone carrosserielak

Elegance:
dezelfde uitrusting als Luxury, met bovendien leren stoelbekleding en een elektrisch schuif/kanteldak.

Technische kenmerken Chassis

De nieuwste versie van de Terrano II borduurt voort op het succes van z'n voorgangers. De Terrano II zorgt voor indrukwekkende prestaties in het terrein dankzij een ijzersterk chassis dat gescheiden is van de carrosserie. De onafhankelijke voorwielophanging met dubbele triangels, torsievering en stabilisator is in balans met de starre achteras. Vier in de lengterichting geplaatste draagarmen, schroefveren en een Panhard-stang vormen de verbinding met het chassis. Nieuw zijn gasgevulde schokbrekers, die met name op het asfalt comfort en stabiliteit verbeteren.

Deze combinatie van een stijf chassis en een soepele wielophanging zorgen voor een strak en aangenaam rijgedrag op de weg, waaraan de stabilisatoren zowel voor als achter een bijdrage leveren. Ook bij het off-road rijden staat het onderstel borg voor maximaal comfort in het zwaarste terrein.

Door de brede en grote 16' wielen (235/70 R16 banden in plaats van 235/75 R15) en het verbeterde onderstel is de stabiliteit onder alle omstandigheden omhoog gegaan. Onderstuurneigingen zijn sterker onderdrukt en de grip in bochten is met vier procent toegenomen. De uitwijkproef (elandtest) voltooit de Terrano II probleemloos met een drie procent hogere snelheid. In bochten heeft de Nissan een twee procent hogere weerstand tegen aquaplaning en dat is zes procent bij rechtuitrijden. De nieuwe Terrano II biedt bij nat en droog weer, op sneeuw en ijs een veiligere wegligging. Dit dankzij de nieuwe velg/band combinatie.

Motoren
In een markt die traditioneel gedomineerd wordt door dieselmotoren, zorgt Nissans 2.7 TDi voor uitstekende prestaties. Turbo, intercooler en een elektronisch geregeld dieselinjectiesysteem zorgen ervoor dat de motor 125 pk bij slechts 3.600 tpm levert. Het maximumkoppel bereikt een waarde van 278 Nm bij slechts 2.000 tpm. Door deze enorme souplesse, zelfs bijlage toerentallen, is deze motor ideaal voor een terreinauto als de nieuwe Terrano II.

Behalve met de turbodiesel is de Nissan Terrano II ook leverbaar met de betrouwbare 2,4 liter benzinemotor. Deze viercilinderkrachtbron heeft 12 kleppen, biedt uitstekende prestaties en voldoet aan de strengste emissie-eisen.

Beide motoren zijn beschikbaar in de drie- en vijfdeurs modellen. De 2,7 liter TDi kan ook uitgerust worden met een automatische transmissie. Deze automaat is speciaal afgestemd op het hoge koppel dat de turbodieselmotor in de Terrano II levert. De viertrapsautomaat heeft een lock-up voorziening die de hydraulische koppelomvormer kan overbruggen. Dit bespaart brandstof, terwijl de motor vlot reageert op het gas zowel op het asfalt als in het terrein. De turbodiesel komt uit Nissan's Cuatro Vientos motorenfabriek in Madrid.

Veiligheid
De Terrano II biedt een uitgebreid pakket aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Het ABS is verder verfijnd en Electronic Brake Distribution (EBD) is toegevoegd. Grotere remmen achter zorgen voor betere prestaties, dankzij een groter contactoppervlak en een versterkte warmteafvoer.

Het ABS van de Terrano II is speciaal ontwikkeld voor off-road rijden. Het krijgt informatie van vier wielsensoren en een G-sensor, die aan de mate van vertraging het verschil herkent van een wegdek met veel of weinig grip. Het systeem flinctioneert bij alle aandrijfmogelijkheden: tweewielaandrijving, vierwielaandrijving/hoge gearing en vierwielaandrijving/lage gearing. Het schakelt bij snelheden onder de acht kilometer per uur uit, zoals in diepe sneeuw, waar blokkerende wielen juist de vertraging verbeteren.

Het resultaat van deze wijzigingen is dat de remprestaties van de Terrano II tot de top in de 4x4 markt behoren. NETC-E heeft ontdekt dat de Terrano II in de test van 100 km/uur naar stilstand met koude remmen 5,6 meter eerder stopt dan z'n voorganger en bij de test met warme remmen 8,2 meter eerder tot stilstand komt.

De Terrano II biedt de inzittenden veel veiligheid. De hoge zitpositie zorgt voor uitstekend zicht rondom en dankzij het waterafstotende glas van de zijruiten is het zicht onder alle weersomstandigheden goed. 's Nachts ziet de bestuurder ook beter dankzij nieuwe koplampen. Het dimlicht is acht meter (5,6 procent) wijder en 26 meter (16,7 procent) langer dan bij het vorige model. Aan de achterzijde zorgen nieuwe, hoog gemonteerde remlichten voor een betere zichtbaarheid van de auto bij slecht weer.
Automobilisten van de nieuwste generatie Terrano II hebben onder alle condi-ties beter zicht, bovendien zijn de remprestaties beter dankzij de nieuwe EBD-technologie. Dit wordt ondersteund door een groot pakket passieve veiligheidskenmerken zoals dubbele airbags en veiligheidsgordels met gordelspanners.

Beveiliging
Op het gebied van beveiliging staat de Terrano II zijn mannetje. Zeker met de meest recente Nissan technieken als het anti-diefstalsysteem met Superlocking deurvergrendeling. Dit is nu verder uitgebreid met het anti-hijack systeem. Een enkele druk op de afstandsbediening zorgt ervoor dat alleen het portier aan de bestuurderskant open gaat. Een tweede druk opent alle deuren. Eenmaal binnen zorgt een druk op de 'unlock'-knop er ook voor dat alle deuren opengaan. De afstandsbediening is nu bovendien geïntegreerd in de contactsleutel. De dief kan nooit van binnenuit deuren openen, omdat het Superlocking systeem dit verhindert.

De contactsleutel heeft een transponder die niet één maar twee unieke codes uitwisselt met de startblokkering. Die moeten met elkaar corresponderen. Zelfs als het de dief is gelukt om een sleutel te kopiëren, zal de motor niet starten zonder de juiste codes.

De startblokkering is tevens gekoppeld aan de audiobeveiliging. Iedere keer dat de radio aan wordt gezet, checkt het systeem of de startblokkeringcodes correct zijn. De radio zal dan ook niet functioneren in een andere auto. Niet alleen het voertuig en de inzittenden worden beschermd, dat geldt ook voor de accessoires. Ook het reservewiel is met een speciale beugel beveiligd.

Audio-apparatuur
De Terrano II heeft een nieuw audiosysteem met zes speakers, dat gelijk is aan dat van de nieuwe Primera. Een grote display is geïntegreerd in het centrale -paneel waardoor de bediening makkelijker en veiliger is. De basspeakers zitten in de deur terwijl de tweeters in de A-stijl zijn gemonteerd. Het audio-systeem heeft TM-fiincties. TM (Traffic Memory) maakt het mogelijk om verkeersinformatie op te slaan en af te luisteren. Een ander staaltje techniek is de snelheidsafhankelijke volumeregeling. Tot slot is het audio-systeem uitgerust met voorkeursinstellingen. Het is zelfs mogelijk de instellingen te koppelen aan de contactsleutel. Een tweede gebruiker van de Terrano II luistert dan auto-matisch naar zijn eigen voorkeurzenders.

Productie
De Terrano II is een geheel Europees product. Ontworpen, ontwikkeld en gebouwd door een Europees team van Nissan technici. De auto wordt gebouwd door de Nissan Motor Iberica SA fabriek (NMISA) in Barcelona. Daar zijn 3.900 medewerkers werkzaam. De Terrano II wordt geëxporteerd naar meer dan 80 landen wereldwijd. De fabriek produceert een minimum aan afvalstoffen. Bovendien zijn alle onderdelen van 100 gram en zwaarder van de Terrano II gemarkeerd om recycling te vereenvoudigen.

Rallyrijden
De Terrano II is een dynamische 4x4. Dit wordt duidelijk gedemonstreerd in allerlei mogelijke vormen van terreinwagenkampioenschappen. Zo behaalde een Terrano II onlangs de eerste plaats in de T1 dieselklasse van de slopende Granada-Dakar rally 1999. Een andere zware competitie waaraan verschillende Terrano's II deelnemen is het Portugese National Off-Road Championship. Voor het 1999 kampioenschap strijden in totaal 35 teams regelmatig met elkaar, allemaal rijden ze met identieke driedeurs Terrano's II. De populariteit van dit model is duidelijk als je kijkt naar de totale deelnemerslijst, meer dan de helft van de teams neemt deel met Terrano's II.

De nieuwe Terrano II is leverbaar vanaf november 1999. De prijzen zijn nog niet bekend.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie