Weekoverzicht optiebeurs van Amsterdam Exchanges

Persbericht Amsterdam Exchanges

10 Sep 1999 AEX en ABN AMRO gaven de toon aan
Weekoverzicht optiebeurs van Amsterdam Exchanges

Met bijna 119.000 verhandelde contracten was ABN AMRO in de week van 3 tot en met 9 september het meest verhandelde fonds op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges. Er gingen meer dan 75.000 ABN AMRO calls om en ruim 43.000 puts. De call oktober 1999/ 22,50 was met zo'n 5800 contracten het meest populair; er werden ongeveer net zoveel puts ABN AMRO januari 2000/22,50 verhandeld. Dit was tevens de meest verhandelde putoptie serie in de afgelopen week. Het onderliggende aandeel sloot op een koers van 23,20.

Opties op de AEX index waren eveneens in trek. De call AEX september 1990/ 590 was de meest verhandelde optie met meer dan 6200 contracten. In totaal gingen op de AEX index een royale 112.000 contracten om waarbij het in bijna 44.000 gevallen callopties betrof. In het omzetklassement bereikte ING een derde plaats met bijna 30.000 puts en ruim 50.000 calls. Ook Ahold drukte deze week zijn stempel op de optiebeurs met 60.000 verhandelde contracten. Vooral de calloptie oktober 1999/ 35,00 was bij beleggers zeer in trek. Andere fondsen die zich de afgelopen week manifesteerden op de optiebeurs waren Koninklijke Olie met meer dan 50.000 contracten en Baan waar meer dan 40.000 contracten in omgingen. De belangstelling voor Baan laaide donderdag op nadat het bedrijf bekend had gemaakt enkele grote opdrachtgevers te hebben geworven en de koers van het onderliggende aandeel een waarde bereikte van 13,80. De call oktober 1999/15,00 was de meest verhandelde Baan-optie.

In totaal werden op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges de afgelopen week bijna 811.000 optiecontracten verhandeld: 466.000 calls en 345.000 puts. Het aantal verhandelde futures bedroeg ruim 45.000.

Slotstanden indices:

* AEX-index:587,40 (+3,81% procent)

* Amsterdam Midkap-index:642,87 (+2,26 procent)
* FTSE E Stars-index:3177,35 (+3,27 procent)
* FTSE Eurotop 100 index:3038,39 (+3,17 procent)
* Amsterdam Financials Sector index (AFSX):485,10 (+2,61 procent)
* Amsterdam Informatie Technologie Sector index (AISX):733,48 (+6,79 procent)

* FTSE Eurotop Banks Sector index (EBSX):967,06 (+2,74 procent)
* FTSE Eurotop Information Technology Sector index (EISX):1234,51 (+6,97 procent)