Samenwerking tussen gemeenten op vrijwillige basis

Datum nieuwsfeit: 10-09-1999
expostbus51

RVD/DV

MINISTERRAAD: Samenwerking tussen gemeenten op................

Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties
Persbericht Ministerraad
10 september 1999

SAMENWERKING TUSSEN GEMEENTEN OP VRIJWILLIGE BASIS

Het kabinet heeft ingestemd met het voorstel van minister Peper (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) tot wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Het wetsvoorstel was reeds aangekondigd in het regeerakkoord. Doel is de Wet gemeenschappelijke regelingen tot zijn essentie terug te brengen. Dit houdt in dat de een wettelijk kader wordt gevonden voor de vrijwillige samenwerking tussen gemeenten voor de uitvoering van lokale taken (zoals bijvoorbeeld op het gebied van gezamenlijke afvalverwerking).

Het wetsvoorstel voorziet in:

- het schrappen van de bepaling over de verplichte bundeling en integratie van gemeenschappelijke regelingen en de indeling in samenwerkingsgebieden. Dit betekent dat gemeenten in beginsel vrij zijn te bepalen met welke andere gemeenten (of andere partners) zij wensen samen te werken;

- het schrappen van het goedkeuringsregiem en de registratie van gemeenschappelijke regelingen door de provincie;

- het wijzigen van bepalingen die betrekking hebben op de verplichte samenwerking tussen gemeenten; de provincie behoudt een geclausuleerde aanwijzings- en opleggingsbevoegdheid. Dit betekent dat een of meer gemeenten om een aanwijzing moeten verzoeken en er moet een zwaarwegend openbaar belang in het geding zijn.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

RVD, 10.09.1999

10 sep 99 17:37