SP wil opheldering verstrekken politie-informatie

expostbus51

SP

SP wil opheldering verstrekken politie-informatie

De Tweede-kamerfractie van de SP wil van de ministers Peper en Korthals opheldering over het ter beschikking stellen van politie-informatie aan commerciële recherche-bureau.s. De SP vindt dit niet toelaatbaar en wil dat de ministers maatregelen nemen. De SP-kamerleden Kant en de Wit hebben daarom de volgende vragen gesteld:

1. Wat is uw mening over de opvatting van de hoofdcommissaris van het korps Zuid Holland-Zuid dat commerciële recherchebureaus ten behoeve van hun werkzaamheden de beschikking moeten kunnen krijgen over politie-informatie? (1)

2. Kunt u garanderen dat op dit moment in de praktijk particuliere recherchebureaus niet de beschikking krijgen over politie-informatie?
Zo nee, welke maatregelen bent u van plan te treffen om dit te voorkomen?

3. Kunt u bevestigen dat in toenemende mate bij aangiften door de politie vanwege gebrek aan mankracht wordt doorverwezen naar commerciële bureaus?
Wat vindt u van deze ontwikkeling, met name gezien het feit dat de overheid nauwelijks kan controleren of particuliere bureaus zich aan de gedragsregels houden?

4. Is het inderdaad zo, zoals korpschef Tieleman aangeeft, dat particuliere recherchebureaus een zaak .panklaar. maken en dat de politie er vervolgens het stempel van de overheid opzet? (1) Acht u dit toelaatbaar, mede met het oog op de mogelijk door het commerciële bureau gebruikte opsporingsmethoden danwel andere verrichte handelingen?

5. Bent u bereid de adviezen van de Vereniging van Particuliere Beveiligingsorganisaties en Raad van Hoofdcommissarissen inclusief een reactie daarop van uw kant aan de Kamer te doen toekomen?

Voor meer info: Agnes Kant 06 51262918

10 sep 99 20:38