CDA: Faber moet rapport Ginjaar overnemen

Datum nieuwsfeit: 10-09-1999

: Tweede Kamer : CDA: Faber moet rapport Ginjaar overnemen (100999)

CDA: Faber moet rapport Ginjaar overnemen (100999)

Den Haag, 10 september 1999

Het vandaag gepresenteerde advies van de Commissie Ginjaar over de onmisbaarheid van bestrijdingsmiddelen in de Landbouw heeft de steun van de CDA fractie. Woordvoerder Klaasje Eisses: "De commissie Ginjaar heeft de problematiek goed onder ogen gezien en in kaart gebracht. Met name de integrale afweging van de belangen van milieu, volksgezondheid en landbouw die volgens de commissie moeten worden gemaakt en de beslis-systematiek waarbij alle belanghebbenden betrokken worden spreken het CDA aan. Teelten kunnen nu gegarandeerd worden en de houdgreep waarin telers, producenten en de overheid elkaar nu nog vasthebben, zal verdwijnen."

"Het CDA is met de commissie van mening dat toepassingen die om landbouwkundige redenen toegelaten worden of zijn, niet kunnen worden verboden. Een gewasbeschermingsmiddel wordt pas dan verboden als er alternatieven voorhanden zijn. Dat daagt de betrokken partijen uit tot verantwoordelijkheid en creativiteit.

Tijdens het Algemeen Overleg van 14 september a.s. zal Eisses er bij staatssecretaris Faber op aandringen het rapport Ginjaar over te nemen en er bij haar Europese collega's op aan te dringen de Nederlandse systematiek te volgen.
Ik zal de Staatssecretaris vragen om op korte termijn te komen met een wettelijke verankering van de claimbeoordeling en een aanpassing op het gebied van de landbouwkundige toets.

Woordvoerder: Klaasje Eisses-Timmerman, telefoon 06-20365453 / 0521-597257.
Voor verdere informatie: Voorlichting CDA, Hans van der Vlies.