Cursus: Brugfiguren, India en het Westen

Datum nieuwsfeit: 11-09-1999

Brugfiguren, India en het Westen

Dat ben Jíj: de bevrijdende Vedanta-visie van Ramakrishna en Nisargadatta Maharaj,
Douwe Tiemersma 11 september 1999

CURSUSPROGRAMMA "ORIËNTATIE IN VERSCHEIDENHEID" 1999 Stichting filosofie Oost - West

Van 10.00 -16.30 uur; toegang ƒ 50,- per dag aan de zalen te voldoen. Adres: Vergader- en zalencentrum "Vredenburg 19", Vredenburg 19 in Utrecht.

Douwe Tiemersma: De leer van de oude Upanishaden (8e - 6e eeuw v.C) waarin de identiteit van het hoogste zelf (Âtman) en de wereldgrond (Brahman) centraal staat, werd in de traditie van de Vedanta steeds opnieuw geactualiseerd en doorgegeven. In de vorige eeuw trad hierin Ramakrishna op de voorgrond. Hij verenigde zijn mystieke gerichtheid op de moedergodin Kâlî en op Ram (Shiva) met het doorbreken van alle vormen. Vooral Vivekananda bracht Ramakrishna's leer naar het Westen, waar het tot op vandaag veel weerklank vond. Nisargadatta Maharaj (1983) leerde op een zeer directe wijze de nondualiteit (a-dvaita) van het eigen Zelf en het onbenoembare. In zijn benaderingswijze staat de vraag "Wat ben je zelf'?" centraal. De beslissende factor is het inzicht in de identiteit van alle tegendelen. Douwe Tiemersma beschouwde Nisargadatta Maharaj als zijn leraar.

De syllabus van Douwe Tiemersma heeft als titel: Dat ben Jij: de bevrijdende Vedanta-visie van Ramakrishna en Nisargadatta Maharaj

Aanbevolen literatuur
° Ramakrishna; gesprekken opgetekend door M, Den Haag 1987 ° de Diana en G. Hulskramer, Sri Ramakrishna. Mens en boodschap, Ankh-Hermes, Deventer 1973
° Shri Nisargadatta Maharaj, Ik ben. Gesprekken over onze oorspronkelijke natuur, Ankh-Hermes, Deventer 1982
° Shri Nisargadatta Maharaj Zijn. Over de oorspronkelijke natuur van de mens, Ankh-Hermes, Deventer 1983
° Drie boeken met gesprekken met Nisargadatta Maharaj, uitgegeven bij Altamira, Heemstede.

Publicaties van Douwe Tiemersma:
° Naar de openheid, Miranada, Wassenaar 1983; (alleen nog verkrijgbaar bij
Yogacentrum De Ruimte in Gouda ƒ15,- ; ƒ 17,50 incl. verzendkosten) ° De vele gezichten van de dood. Voorstellingen in verschillende culturen,
Lemniscaat, Rotterdam 1996
° Yoga artikelen in: InZicht (voorheen Zien) ° Teksten over non-dualiteit; Tijdschrift voor Yoga en Nieuwsbrief van de vereniging van Yogaleerkrachten Nederland

Dr. D. Tiemersma (1945) studeerde biologie en filosofie in Amsterdam. Vanaf 1974 is Douwe Tiemersma verbonden aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar hij wijsgerige antropologie en niet-westerse wijsbegeerte doceert. Daarnaast geeft hij les in diverse vormen van yoga, onder andere de Advaita Vedanta en meditatie.

Algemene gegevens:

1. FOW is een landelijke organisatie: de Stichting Filosofie Oost-West wil bijdragen aan de ontwikkeling van mondiaal denken op basis van begrip en respect en niet op basis van politieke macht, economisch gewin of Westerse dominantie. Zij streeft ernaar dat de verschillen in denken samen komen tot een dialoog. De Stichting is levensbeschouwelijk neutraal.
2. Op negen zaterdagen per jaar verzorgen - parallel aan elkaar - vier docenten elk vier uur colleges over een vastgelegd onderwerp.
3. Data voor 1999 zijn 11 september, 9 oktober, 13 november en 11 december.
4. Folder en inschrijven bij: het secretariaat van Filosofie Oost - West, Zaanmarktstraat 18, 4811 BREDA of e-mail info@filosofie-oostwest.nl
5. Website www.filosofie-oostwest.nl