Tentoonstelling: "Het Verdwenen dorp Blankenburg"

Datum nieuwsfeit: 11-09-1999

Tentoonstelling "Het Verdwenen dorp Blankenburg"
Spijkenisse, 17 augustus 1999

Een van de projecten die in het kader van Voorne-Putten-Rozenburg Cultuurregio van Zuid-Holland 1999 gestalte krijgt is de tentoonstelling: Het verdwenen dorp Blankenburg, een unieke tentoonstelling over het opofferen van een dorp ten gunste van de industrie. Het bijzondere aan dit project is dat de tentoonstelling wordt gerealiseerd op de plek waar nu het petrochemische bedrijf Huntsman (voorheen ICI Holland bv) haar producten vervaardigt en waar destijds de kerktoren, de buurtwinkel, de hoefsmid, de bakker en talloze woonhuizen stonden, deel uitmakend van het dorp Blankenburg. Op 11 september a.s. zal de tentoonstelling officieel geopend worden.

Blankenburg, een dorp van circa 400 inwoners met zijn karakteristieke lintbebouwing, moest van de landkaart verdwijnen ten gunste van de industrie. Op 23 november 1960 kregen circa 133 huizen een zgn. "dienstbrief" van de gemeente Rotterdam. Hierin werd de ontmanteling van Blankenburg aangekondigd. Stukje bij beetje werd Blankenburg onteigend, werden de gebouwen gesloopt en moesten de bewoners hun geboorteplek verlaten om elders weer een bestaan op te bouwen. Vijf jaar later kwam er een einde aan 360 jaar Blankenburg. Op 13 november 1965 verliet de familie Wever-Oudheusden als laatste Blankenburgers noodgedwongen hun huis. Na de finale sloop restte een kale vlakte waar later ICI Holland bv zou verrijzen.
In een decor van leidingen, transportbuizen, expansievaten en futuristische gebouwen wordt via levensgrote billboards op het industrieterrein van Huntsman het verhaal van Blankenburg verteld. Via een bustour en onder leiding van een gids van de Historische Vereniging Rozenburg (waarbij veel oud-Blankenburgers zijn aangesloten) krijgt men twee werelden voorgeschoteld. De ene wereld van Huntsman (het vroegere ICI) dat het halffabrikaat polyurethaan produceert dat vrijwel iedere Nederlander dagelijks o.a. via zijn/haar slaapmatras ervaart en de andere wereld, de "reconstructie" van Blankenburg. Het verhaal eindigt in een van de gebouwen van de fabriek waar via unieke foto"s, brieven, landkaarten e.d. een chronologisch beeld is geschetst van de verdwijning van Blankenburg en het verrijzen van de ICI Holland bv, het huidige Huntsman.

Data: 11/12 sept, 18/19 sept, 25/26 sept, 2/3 okt.

Vertrektijden: 13.00 en 15.30 uur. Prijs: fl. 10,- (incl. bustour, boekje, koffie/thee)

Vertrek bustour: Gemeentehuis Rozenburg naar het industrieterrein van Huntsman (het vroegere ICI-Holland bv.)

Duur: circa 1,5 uur.

Kaartverkoop: Vanaf 18 augustus via Gemeentehuis

Rozenburg (ochtend) tel 0181-212300, Shell tankstation Lievaart te Rozenburg en het festivalbureau van de Cultuurregio, tel 0181-690919. Organisatie: Voorne-Putten-Rozenburg Cultuurregio van Zuid-Holland 1999 i.s.m. de gemeente Rozenburg en de Historische Vereniging Rozenburg  Voorne-Putten-Rozenburg Cultuurregio van Zuid-Holland 1999 is een cultureel festival van 27 maart tot en met 23 oktober 1999 voor een breed publiek. De programma"s op het gebied van beeldende kunst, muziek, dans, theater, literatuur en cultuurhistorie vinden plaats in en rondom de gemeenten Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Spijkenisse, Rozenburg en Westvoorne. Vanuit het festivalbureau in Spijkenisse (coördinerende gemeente van de Cultuurregio) organiseert Kunstgebouw het festival in samenwerking met de diverse culturele organisaties en instellingen in de gemeenten. Nadat eerder vijf steden cultuurstad waren, is Voorne-Putten-Rozenburg de eerste Cultuurregio van Zuid-Holland. Voorne-Putten-Rozenburg Cultuurregio 1999 is een initiatief van de Provincie Zuid-Holland.

Voor meer informatie: Voorne-Putten-Rozenburg
Cultuurregio van Zuid-Holland 1999, Pieta Koopman (PR & publiciteit), postbus 59, 3200 AB Spijkenisse, telefoon: 0181-690919, fax: 0181-690927, e-mail: vpr@cultuurregio.org internet: www.cultuurregio.org (NB: het kantoor is elke vrijdag gesloten)

Noot voor redacties