NCPN vergadert over Oost-Groningse dissidenten

Datum nieuwsfeit: 11-09-1999
Nieuwe Communistische Partij

Van het partijbestuur

Op zaterdag 4 september kwam het partijbestuur bijeen. Op de agenda stonden de voortgang van het werk in de verschillende commissies, de situatie in Oost-Groningen en de voorbereiding van de sociaal-economische conferentie op zaterdag 20 november. Over de uitkomsten van de discussies in het partijbestuur zal de partij ten spoedigste worden geïnformeerd, om te beginnen op de secretarissenvergadering van 11 september a.s. Centraal stond de discussie n.a.v. de situatie in Oost-Groningen, waar vijf leden, waaronder twee raadsleden, hun partijlidmaatschap hebben beëindigd en zelfs een nieuwe partij hebben opgericht. De betrokken raadsleden wensen hun zetels niet aan de NCPN af te staan. Een grote meerderheid van de Oost-Groningse bevolking heeft haar steun aan de NCPN uitgesproken. Het partijbestuur wijst het handelen van de ex-partijgenoten onverkort af en constateerde dat deze bewuste afsplitsing mede tot doel had om de partij te scheuren. De partij en haar leiding zijn echter unaniem in hun afwijzing van deze scheuringspoging.

Rinze Visser hield een inleiding uit naam van de ad-hoc commissie 'Groningen'. Hun analyse werd door het partijbestuur unaniem ondersteund en zal binnenkort in de partij uitvoerig worden besproken. De analyse gaat in op de actuele en veranderende positie van het raadswerk van de partij. Raadswerk is een integraal onderdeel van het partijwerk. Raadswerk behoort te steunen op besluiten van de afdeling en houdt uiteraard rekening met wat er leeft onder de bevolking. Daarvoor moet de bevolking ook betrokken worden bij dat werk en de partij moet ook voortdurend uitleggen waarom bepaalde besluiten worden genomen. Het partijbestuur stelde vast dat men er in Oost-Groningen niet altijd in geslaagd is om de bevolking voldoende en op tijd in te lichten. Het partijbestuur stelt zich achter de kameraden in Reiderland en steunt in beginsel en in hoofdlijnen hun aanpak, die wordt gekenmerkt door realiteitszin en oog voor het behalen van grote, maar ook kleine successen voor de bevolking. Het partijbestuur wijst het links-radicale optreden van de vijf ex-partijgenoten af. De analyse van het partijbestuur zal worden gebruikt voor discussies in alle afdelingen, omdat het vraagstuk niet slechts, en zelfs vooral niet moet worden opgevat als een 'parlementair' vraagstuk, maar juist als een vraagstuk van de hele partij, dat bijvoorbeeld ook raakvlakken heeft met het optreden van communisten in de vakbeweging.