Nieuwe Nissan Almera debuteert op Frankfurt Motor Show

Nieuwe Nissan Almera debuteert op Frankfurt

(5 Augustus 1999)

PERSBERICHT:

De nieuwe Nissan Almera beleeft zijn wereldpremière op de Frankfurt Motor Show. De nieuwe generatie verrast met zijn gespierde, sportieve lijnen. Hij krijgt krachtige, nieuwe motoren, waaronder een direct ingespoten diesel, en is onder andere voorzien van actieve hoofdsteunen, die indien noodzakelijk extra veiligheid bieden. Op de avond van 13 september onthult Nissan de nieuwe Almera tijdens een speciale ceremonie. De verkoop gaat komend voorjaar van start.

De geheel nieuwe Almera illustreert Nissans krachtige koerswijziging, die mede het resultaat is van een strategische alliantie met Renault. Nissan wil zich ontwikkelen tot een begeerd automerk. Nog maar onlangs onthulde de producent de jongste generatie Primera. De komende anderhalfjaar lanceert Nissan een reeks nieuwe en vernieuwde modellen. De belangrijkste kenmerken daarvan zijn een opvallend design, een uitstekende rijdynamiek en topkwaliteit.

Merkbeleving
De Almera is een bijzonder belangrijk model voor onze Europese activiteiten', meldt Sir Ian Gibson, president van Nissan Europe. 'Hij zal snel een vaste plaats veroveren in het zogenaamde C-segment, de grootste deelmarkt van Europa en is mede daardoor bepalend voor de totale merkbeleving. Het is voor het eerst dat Nissan een in Europa gemaakt model van deze klasse in de strijd werpt. De nieuwe Almera zal daarom een belangrijke rol spelen in het uitdragen van onze merkwaarden', voegt Gibson eraan toe.
Nissan ontwikkelde de Almera speciaal voor de Europese automobilist. De producent investeerde vele miljoenen euro's in zijn Europese ontwerp-, ontwikkelings- en productiefaciliteiten. De grote inspanningen benadrukken dat Nissan het Europese C-segment ziet als een belangrijk onderdeel van de internationale activiteiten.

Bodemplaat

Nissan Motor UK Ltd (NMUK), de toonaangevende Nissan fabriek in Sunderland, produceert de nieuwe Almera. Het is de derde Nissan die in Groot-Brittannië gebouwd wordt: NMUK maakt ook de Micra en Primera. De fabriek heeft een uitstekende internationale reputatie. Onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat NMUK tot de efficiëntste productiecentra ter wereld behoort. Ook de productie-kwaliteit ligt op een bijzonder hoog niveau, wat zal bijdragen aan het succes van de nieuwe Nissan.

De bodemplaat van de Almera is Nissans MS-platform, dat de fabrikant wereldwijd zal gebruiken. Het is de eerste Europese auto met dit platform, dat zich kenmerkt door de toepassing van topteclmo1ogiee~n ten behoeve van veiligheid, kwaliteit, prestaties, functionaliteit en lage gebruikskosten.

Dieselmotor
Een geheel nieuwe reeks krachtbronnen zorgt voor de aandrijving van de nieuwe Almera. De cilinderinhoud van deze milieuvriendelijke multikleppenmotoren ligt tussen de 1,5 en 2,2 liter. Daaronder is ook een gloednieuwe, direct ingespoten dieselmotor met zestien kleppen.

Naar verwachting zal een kwart van de Almera-kopers voor deze krachtbron kiezen. Nissan bouwt de dieselmotor in de Spaanse Cuatro-Vientos-fabriek. Later wordt de motor ook in andere Nissan-modellen leverbaar. Het design van de nieuwe Almera kwam tot stand na uitgebreid onderzoek van de Europese markt.

De Britse en Duitse designstudio's vervulden een cruciale rol in het ontwerptraject. Het resultaat is een krachtig uiterlijk met een sterke eigen identiteit. Sportieve lijnen zetten de toon, met als opvallend detail de 'surf-tail' daklijn.

Actieve hoofdsteunen
Wat betreft het interieur legden de designers de nadruk op kwaliteit, functionaliteit en stijl. Zij ontwikkelden een rond, organisch gevormd instrumentenpaneel en creatieve combinaties van kleuren en materialen. De actieve hoofdsteunen - een primeur voor Nissan - dragen bij aan de veiligheid van de inzittenden. Een geïntegreerd navigatie-systeem is een van de vele functionele opties.

De basiselementen van de wielophanging zijn een stijf koetswerk met daarop bevestigd MacPherson veerpoten voor en Nissans gepatenteerde multilink-as achter, zoals ook toegepast op Nissans topmodel, de Maxima QX. Het concept garandeert een prettige rijkarakteristiek en inzittendencomfort.

Tino
De Almera-familie wordt in de zomer van 2000 uitgebreid met de Tino. Dit is de ruimtewagenversie van de Almera. Nissan Motor Ibérica in Barcelona zal de productie verzorgen. Het studiemodel van de Tino zal eveneens op de Frankfurt Motor Show staan.