Nuffic: De toekomst van de UETPs

Datum nieuwsfeit: 13-09-1999
Nuffic

De toekomst van de UETPs (University Enterprise Training Partnership)

De organisatie van het programma Leonardo van de Europese Unie, het actieprogramma voor beroepsonderwijs en de samenwerking met het bedrijfsleven, wordt per 1 januari 2000 gedecentraliseerd. De toekenning van subsidies voor stages in het hoger onderwijs gebeurt dan niet meer door Brussel, maar door de nationale bureaus. In Nederland was de Nuffic tot nu toe voor het hoger onderwijs het nationale contactpunt voor Leonardo. Of dit zo blijft moet nog worden besloten.

De tweede fase van Leonardo

Per 1 januari 2000 gaat de tweede fase van Leonardo in. Inhoudelijk verandert er vrijwel niets. De genoemde organisatorische wijziging kan wèl belangrijke veranderingen tot gevolg hebben. De belangrijkste vraag is of hogescholen en universiteiten gebruik zullen blijven van de zogeheten UETPs (University Enterprise Training Partnership). Deze UETPs waren voorheen gekoppeld aan het programma Comett (Community action programme for Education and Training for Technology) en werden volledig door de Europese Unie gefinancierd. Sinds de invoering van Leonardo is deze subsidiëring teruggeschroefd tot zon tien procent van het budget en zijn de UETPs geen verplicht loket meer tussen Brussel en de instellingen. Instellingen kunnen een UETP inschakelen om hun projectvoorstellen voor Leonardo te formuleren, maar moeten daar natuurlijk wel de meerwaarde van inzien. Ze kunnen hun voorstellen ook zelf schrijven. Nu de afstand tot de subsidiegever kleiner wordt, zouden vooral de grotere instellingen weleens daartoe kunnen besluiten.

De tweede fase van Socrates

Over de tweede fase van Socrates, het EU-programma op het gebied van onderwijssamenwerking, is nog steeds geen besluit genomen. De Raad van Ministers en het Europees Parlement zijn het niet eens kunnen worden over het budget voor Socrates. Besloten is om de installatie van het nieuwe Europese Parlement en de nieuwe commissie af te wachten. Vervolgens is het de vraag of er dan alsnog dit najaar een besluit kan worden genomen, zodat toch in januari 2000 Socrates II van start kan gaan. Het jaar 2000 wordt naar alle waarschijnlijkheid een overgangsjaar voor Socrates.

Zie verder op het Internet:

www.nuffic.nl/programma/internationalisering/leonardo_in fo.htm

| laatste wijziging: september 1999 |