Twee branches mogen experimenteren met laag btw-tarief

MKB-Nederland

13-09-1999
Twee branches mogen experimenteren met laag btw-tarief

De Europese ministers van Financiën verzameld in de Ecofin Raad, hebben afgelopen weekend bepaald welke branches in aanmerking komen voor een experiment met het lage btw-tarief (6% in plaats van 17,5%).

Het gaat om de kappersbranche, schoonmaakbranche, woningrenovatiebranche, thuiszorg en de schoen-, kleding en fietsreparatiebranche. Elk land in de Europese Unie mag twee sectoren uitkiezen. Minister Zalm van Financiën heeft inmiddels laten doorschemeren dat in ieder geval de kappersbranche voor een Nederlands experiment met het lage btw-tarief in aanmerking komt. Welke tweede beroepsgroep zal profiteren, kan het ministerie van Financiën nog niet zeggen.

Voor MKB-Nederland is met het besluit van de Ecofin Raad een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. Tien jaar geleden al ijverde de werkgeversorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) voor een laag btw-tarief voor arbeidsintensieve diensten. Dit komt de werkgelegenheid ten goede en gaat bovendien het zwart werken tegen. Pas eind vorig jaar stemden de Europese regeringsleiders in met het principe van experimenten met het verlaagd btw-tarief voor bepaalde diensten. Vermoedelijk zal in de Ecofin van oktober een definitief besluit worden genomen over de twee sectoren die door de EU-landen worden voorgedragen voor een experiment. Bij een positief besluit in de Ecofin Raad, zal vanaf 1 januari 2000 het verlaagde btw-tarief in de twee hiervoor aangewezen beroepsgroepen worden toegepast. Een experiment duurt vervolgens drie jaar.