Scheiding politieke machten nodig om partijen te redden

Datum nieuwsfeit: 13-09-1999
Staatscommissie Dualisme en lokale democratie

Persbericht over burgemeesterslezing uitgesproken door prof.mr. D.J. Elzinga op 13 september 1999 in het Atrium van het Haagse stadhuis

ELZINGA: SCHEIDING VAN POLITIEKE MACHTEN IS NODIG OM POLITIEKE PARTIJEN TE REDDEN

`Sinds jaar en dag wordt zowel feitelijk als formeel een scheiding aangehouden tussen de verschillende juridische machten. Deze machtenscheiding moet worden doorgetrokken naar de sfeer van de politiek', dit zegt prof.mr. D.J. Elzinga vandaag tijdens de vierde "Burgemeesterslezing" te Den Haag.

De voorzitter van de Staatscommissie Dualisme en lokale democratie, houdt een pleidooi voor een nieuwe en frisse scheiding van de politieke machten. Volgens Elzinga zijn veel politieke problemen, onder andere die rond de toepassing van de ministeriële verantwoordelijkheid en de verzwakte positie van politieke partijen, onder meer te verklaren door de omklemming waarin Tweede Kamer en kabinet elkaar vaak houden. Belangrijk is het inzicht dat de macht van het parlement richting ambtenarij en kabinet juist toeneemt als de Tweede Kamer zich wat losser maakt van het kabinet.

De politieke controle kan er door worden versterkt, het parlement kan vaker en beter een vuist maken. Bovendien komt een meer duale opstelling de herkenbaarheid van politieke partijen ten goede.

Ook de meeste kiezers - zo blijkt uit onderzoek - zien graag volksvertegenwoordigers die vanuit een zekere onafhankelijkheid en gezag opereren ten opzichte van ministers en ambtenarij.

De verlevendiging van de politiek die het gevolg is van deze distantie zal de parlementaire democratie ten goede komen. Herkenbaarheid van de politiek is gebaat bij een nieuwe scheiding van de politieke machten, waarvan gezaghebbend politiek leiderschap en een scherpe, maar op een zekere distantie gebaseerde controlerende rol van de Tweede Kamer de kenmerken zijn. Ook breekt Elzinga een lans voor een veel beter en steviger politieke personeelsbeleid van politieke partijen. Nu worden alleen volksvertegenwoordigers geselecteerd die na verloop van tijd ook allerlei bestuurlijke rollen moeten vervullen. Worden de politieke machten wat scherper van elkaar gescheiden, dan kan het politieke personeelsbeleid daar aansluiting bij zoeken.

Volgens de voorzitter van de Staatscommissie is deze politieke machtenscheiding nog meer nodig op het gemeentelijke en provinciale vlak. Waar op landelijk niveau nog enig dualisme aanwezig is tussen regering en parlement, is op het gemeentelijke en provinciale vlak de vermenging van politieke rollen en functies nog veel groter, waardoor de kiezer nauwelijks nog weet op wie en waarvoor hij of zij moet kiezen. De opkomst bij verkiezingen neemt dan ook sterk af en veel burgers kiezen op eigen initiatief voor allerlei andere vormen van politieke en maatschappelijke invloed. De decentrale democratie moet dan ook dringend worden gevitaliseerd. Blijven deze veranderingen achterwege dan zijn naar het oordeel van de Elzinga de politieke partijen op decentraal niveau ten dode opgeschreven. En dat is niet alleen zeer nadelig voor gemeente en provincie, maar schaadt ook de landelijke democratie in hoge mate en wel omdat het gemeentelijke niveau de belangrijkste politieke leerschool is voor de landelijke politiek .