Christelijke organisaties in beraad euthanasievoorstellen

Datum nieuwsfeit: 13-09-1999

Christelijke organisaties in beraad over euthanasievoorstellen

In verband met de maatschappelijke discussie over de kabinetsplannen op het gebied van levenbeëindigend handelen mobiliseren christelijke organisaties hun krachten. Op 29 september a.s. vindt in Amersfoort op initiatief van de wetenschappelijke instituten van RPF en GPV een publieksbijeenkomst plaats dat als doel heeft mensen te informeren over de euthanasievoorstellen en de plannen ter verruiming van de mogelijkheden tot abortus.

Tijdens deze bijeenkomst zullen de voorstellen belicht worden door juristen, artsen en verpleegkundigen, patiëntenorganisaties, de hospice-beweging, zorginstellingen en politici. Medewerking wordt onder andere verleend door M. de Boer-Neele (VBOK), P. Blokhuis (Christelijke Hoge School Ede), H. Jochemsen (Lindeboominstituut), G.J. Schutte (GPV), A. Rouvoet (RPF), G. van der Wildt (gynaecoloog) en A. Klink (wetenschappelijk instituut CDA). 'Het is de bedoeling de argumenten tegen de wetsvoorste llen en de alternatieven duidelijk op tafel te leggen, met het oog op de door het kabinet gevraagde maatschappelijke inbreng. Ook is het de bedoeling om de visie, de ideologische achtergrond en de consequenties van de wetsvoorstellen bloot te leggen', aldus de organisatoren. 'Iedereen die bij deze discussie betrokken is kan er dan voordeel mee doen'. Voorafgaande aan deze publieksbijeenkomst zal een aantal organisaties bijeenkomen om over hun inbreng in de maatschappelijke discussie met elkaar te spreken. Verschillende organisaties hebben aangegeven behoefte te hebben aan dit overleg. Naast de wetenschappelijke instituten van GPV, RPF, SGP en CDA hebben VBOK, NPV, RMU, GMV en het Lindeboominstituut gezegd hieraan mee te doen. Bezien zal worden of een gezamenlijke schriftelijke reactie kan worden voorbereid. Inmiddels haken steeds meer organisaties bij het initiatief aan.
De maatschappelijke discussie zal in ieder geval worden aangegrepen om alternatieven voor de voorstellen krachtig naar voren te brengen, zoals de hospice-zorg, de hulpverlening en de palliatieve zorg. De publieksbijeenkomst op 29 september vindt plaats in De Eenhoorn te Amersfoort. In de komende weken zal over deze bijeenkomst nog nader worden bericht.

Noot: (

Noot voor redacties