Fonkelnieuwe Skoda Fabia debuteert in Frankfurt

Skoda

Verassende wereldpremiere ui Tjechië

Fonkelnieuwe Skoda Fabia debuteert in Frankfurt

Op de internationale automobieltentoonstelling (IAA) van Frankfurt komt Skoda met een zeer verassende 'scoop'.Het nieuwe vijfdeurs hatchback-model van de Tsjechische fabrikant heet Fabia. De jongste telg in de Skoda-familie, die voorziet in uitbreiding van het moderne modellenprogrammma, beleeft zijn martintroductie al in december van dit jaar. De Skoda Fabia is ingeschaald in het AO-segment.

Skoda Fabia De Skoda Fabia is van een even dynamisch als elegant ontwerp, dat zowel degelijkheid als flair uitstraalt. De Cw-waarde bedraagt 0,33.Op het eerste gezicht doen de uiterlijke afmetingen vermoeden dat het om een tamelijk compact model gaat. Bij een nadere beschouwing echter valt de verbazingwekkende benutting van de binnenruimte op.

Het moderne interieur overtuigt bovendien door nuttige, praktische en voor deze klasse ook ongebruikelijke oplossingen en details. Een voorbeeld hiervan is, in de luxueuzere uitvoering, de airconditioning.Deze zorgt niet allleen voor een aangenaam interieurklimaat, maar is bovendien aangesloten op twee opbergvakjes in het dashboard.In het vakje rechts kunnen frisdranken worden gekoeld, terwijl in het linkervak (door middel van de verwarming) bijvoorbeeld snacks warm kunnen worden gehouden.De in de Fabia toegepaste techniek is trouwens 'state of the art'.Dat blijkt onder meer uit de veiligheidsmaatregelen, die nu al voldoen aan de strenge, toekomstige normen.Bij botsproeven in Duitsland behaalde de nieuwe Skoda de zeer goede score Klasse 10.

De Skoda Fabia heeft een geheel nieuw platform.De wielbasis bedraagt 2461 mmm.Het nieuwe model is 3960 mm lang, 1646 mm breed en 1451 mm hoog. De royale bagageruimte van 248 liter kan, met opgeklapte achterbank (1/3e-2/3e), tot een maximum van 1016 liter worden vergroot.

Vooralsnog zullen voor de Skoda Fabia twee benzinemotoren en een dieselkrachtbron beschikbaar zijn Dit zijn respectievelijk een 1,4-liter viercilinder met 50 kW (68 pk), een 16-kleps 1,4-liter viercilinder met 74 kW (101 pk) en de viercilinder 1,9 SDi, die 47 kW (64 pk) levert.Deze krachtbronnen zijn milieutechnisch zeer geavanceerd.Zo voldoen de benzinemotoren nu al aan de strenge EU IV uitlaatgas-emissienormen, die pas in het jaar 2005 van kracht worden. Skoda zal de motorkeuze voor de Fabia gaandeweg verder vergroten, met twee benzinekrachtbronnen en nog een dieselversie. De vijfdeurs hatchback wordt aangeboden in de uitvoeringen Classic, Comfort en Elégance. De komende jaren zal het Fabia-gamma worden uitgebreid met een combi en een sedan.

Skoda heeft de afgelopen twee jaren ruim 700 miljoen gulden geïnvesteerd in een nieuwe fabriek en in de opleidingen van nieuwe medewerkers, om een vlotte levering te kunnen bewerkstelligen van de Fabia, die in de modulaire bouwwijze zal worden geproduceerd.

Het publiek kan kennismaken met de Skoda Fabia tijdens de internationale Automobil Ausstellung (IAA), een van de belangrijkste Europese automobieltentoonstellingen, die vanaf 14 September wordt gehouden in Frankfurt.

Voor meer informatie: Pon Mobiel B.V., tel.nr.: 033 - 4949170.