Kritiek VNO-NCW op belastingplan 21e eeuw

2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

Kritiek VNO-NCW op belastingplan 21e eeuw

Den Haag, 14 september 1999 - De ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft kritiek op het belastingplan voor de 21e eeuw. De belangrijkste bezwaren zijn:

* De middengroepen worden geconfronteerd met een te hoge belastingdruk;

* Directeuren-grootaandeelhouder krijgen te maken met een lastenverzwaring die kan oplopen tot 20 procent;
* Het toptarief blijft internationaal vergeleken te hoog;
* Werknemers en zelfstandigen krijgen buiten de pensioensfeer onvoldoende ruimte om een adequate oudedagsvoorziening op te bouwen.

Aldus de Vereniging VNO-NCW in een eerste reactie op de vandaag door de regering ingediende wetsvoorstellen voor een nieuw belastingstelsel.

De ondernemingsorganisatie vindt het verder een misser dat de mogelijkheid verdwijnt om werkelijke arbeidskosten in de inkomstenbelasting in aftrek te brengen. Het wel belasten van de bruto-inkomsten zonder aftrek van de werkelijke kosten is volstrekt onredelijk.

Het overgangsrecht verdient volgens VNO-NCW grote aandacht. Dat speelt onder meer bij het voorgestelde systeem voor de heffing over bestaande spaar- en beleggingsproducten, kapitaalverzekeringen en lijfrenten. "Bestaande langdurige contracten dienen onder een ruime overgangsregeling te vallen", aldus de Vereniging. "Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat reeds lang geleden aangegane bonafide overeenkomsten door de overheid worden gerespecteerd".

De Vereniging VNO-NCW formuleert nog geen eindoordeel over de belastingherziening 21e eeuw. Het finale oordeel hangt af van de doorvoering van volgens werkgevers noodzakelijke aanpassingen. VNO-NCW is overigens van mening dat voor het verkrijgen van een draagvlak in de samenleving aanpassingen dringend gewenst zijn. De ondernemingsorganisatie verwijst hiervoor naar het unanieme SER-advies, waarin sociale partners onder meer voorstellen een toptarief in te voeren van maximaal 50%.

Meer informatie: www.vno-ncw.nl/belastingplan