Ontwerpbesluit Schiphol: Ernstige gevolgen voor milieu

Datum nieuwsfeit: 14-09-1999
Milieudefensie

Ontwerpbesluit Schiphol leidt tot ernstige gevolgen voor milieu en bewoners

Kabinet dreigt politieke beloften rond groei luchthaven te breken

Amsterdam / Utrecht, 14 september 1999 -- De milieugrenzen die het kabinet tot 2003 wil stellen aan Schiphol zijn veel te ruim en in strijd met eerder gedane politieke beloften. Dat constateren Vereniging Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu, Milieufederatie Noord-Holland en Platform Leefmilieu Regio Schiphol naar aanleiding van berichtgeving in NRC- Handelsblad van vanmiddag over het Voorontwerp Aanwijzing Schiphol. Onderzoek van Schiphol zelf en van het Tijdelijk Overleg Platform Schiphol (TOPS) laat zien dat groei tot 460.000 vluchten per jaar leidt tot een verdubbeling van gevaar, stank en luchtverontreiniging (waaronder het broeikasgas C02) en de helft meer lawaai ten opzichte van 1990. Doorzetten van deze lijn betekent, dat het kabinet zijn toezeggingen rond lawaai breekt en dat een Kamermotie rond gevaar terzijde wordt geschoven.

Het voorgenomen kabinetsbesluit is in strijd met politieke toezeggingen die het eerste kabinet Kok in maart 1998 deed aan de Tweede Kamer. Toen werd beloofd dat in het gebied rond Schiphol waar ernstige hinder kan plaatsvinden (de zone) niet meer dan 12.000 woningen zouden mogen staan. In het voorstel zijn dat er circa 15.000. Ook de cruciale toezegging dat groei van het aantal vluchten in geen enkel woongebied mag leiden tot meer herrie wordt geschonden. Als dit voornemen wordt uitgevoerd, betekent dat extra herrie in bijvoorbeeld Leiden, Amsterdam-West, Aalsmeer en Zaanstad. Bovendien komen er, tegen de belofte in, andere woningen in de zone te liggen dan nu het geval is.

Het voornemen van het kabinet doet geen recht aan de zorg die zowel in TOPS-verband als in de Tweede Kamer is uitgesproken over de veiligheidssituatie rond Schiphol. De motie van het PvdA-Kamerlid Van Gijzel (april 1998) waarin wordt gevraagd om een stand-still van de risico’s tot 2003 wordt genegeerd. De kans dat een vliegtuig neerstort op een woonwijk neemt bij 460.000 vluchten toe met bijna een factor 2 ten opzichte van 1990.

Gedoogbeleid

Het kabinet schrijft verder in het voorontwerp dat verdere overschrijdingen van de nieuwe geluidszone niet zullen worden toegestaan. Daarmee neemt het kabinet afstand van het gedoogbeleid dat tot op de dag van vandaag de praktijk is. Schiphol schrijft echter in haar nieuwe gebruiksplan voor het komende jaar, dat momenteel ter goedkeuring voorligt aan het kabinet, dat overschrijdingen wederom zijn te verwachten. Daarom eisen de vier milieu- en bewonersorganisaties als eerste stap richting fatsoenlijke milieugrenzen, dat dit gebruiksplan van de luchthaven niet wordt goedgekeurd.

Woensdagavond spreken de ministers Netelenbos en Pronk met bestuurders van gemeenten en provincies over de kabinetsvoorstellen. De milieu- en bewonersorganisaties hebben de lokale bestuurders opgeroepen de belangen van bewoners uit hun gemeenten en de gevolgen voor het milieu bij de bewindslieden onder de aandacht te brengen.

Meer informatie:

Persvoorlichting Milieudefensie 020 – 550 73 33