SP: concurrentie op het spoor mislukt

Datum nieuwsfeit: 14-09-1999

SP

SP: concurrentie op het spoor mislukt

Het besluit van Lovers Rail om te stoppen met personenvervoer betekent het einde van concurrentie op het spoor. De SP-fractie in de Tweede Kamer is van mening dat het experiment met concurrentie op het spoor nu definitief is mislukt.

Nu Lovers stopt met rijden ontstaat capaciteit op het spoorwegnet. Het is zonde de vrijgevallen capaciteit niet te gebruiken. Daarom wil de SP dat de nu beschikbare capaciteit zo spoedig mogelijk overgaat naar de Nederlandse Spoorwegen, zodat die in staat worden gesteld een volwaardig aanbod van vervoer aan te bieden.

De SP vindt dat de Minister ervoor dient te zorgen dat de 41 personeelsleden die bij Lovers Rail overtollig worden aan de slag kunnen bij de Nederlandse Spoorwegen.

Het SP-Kamerlid Van Bommel heeft hierover vandaag de volgende vragen gesteld aan de Minister:

- Heeft u kennis genomen van het besluit van Lovers Rail om haar activiteiten met betrekking tot personenvervoer op het spoor te staken, en welke consequenties verbindt u hieraan?

- Acht u hiermee het experiment van concurrentie op het spoor definitief mislukt?

- Op welke wijze denkt u te bereiken dat de vrijgevallen capaciteit op het spoor zo spoedig mogelijk daadwerkelijk benut wordt voor het vervoer van personen of goederen?

- Ziet u mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de 41 personeelsleden die bij Lovers Rail overtollig worden aan de slag kunnen bij de Nederlandse Spoorwegen?

Voor meer informatie:

Harry van Bommel: 070-3183044, 06-22788043