Stichting Computer Consument: kopen zonder risico

Datum nieuwsfeit: 14-09-1999

-- Persbericht --

Stichting Computer Consument: kopen zonder risico

Nieuw initiatief HCC voorziet in behoefte

Houten, 14 september - Vanaf 1 oktober krijgt iedere consument in Nederland zekerheid bij de aankoop van computerhard- en software. De Stichting Computer Consument (SCC) start vanaf die datum haar activiteiten. De SCC staat voor kopen zonder risico en biedt daarom drie zekerheden. Op iedere aankoop bij een lid van de SCC zijn de SCC Consumentenvoorwaarden van toepassing. Daarin staat in begrijpelijke taal waar de koper recht op heeft. Ook neemt de Stichting de garantieverplichtingen van een leverancier bij faillissement over. Daarnaast wordt er een onafhankelijke geschillenregeling in het leven geroepen. De oprichting van de SCC voorziet dus in een jarenlange behoefte van de computerconsument.

De HCC, de vereniging van computergebruikers, is initiatiefnemer van de SCC. Samen met de Consumentenbond zijn de verkoopvoorwaarden opgesteld. Dit heeft geresulteerd in de oprichting van de Stichting Computer Consument, waarin de HCC en de Consumentenbond namens de consumenten zitting hebben.

"Uit diverse onderzoeken bleek in het verleden dat het met de rechtspositie van computercon-sumenten slecht is gesteld," zegt Lodewijk Severein, directeur van de HCC. "Zo kom je de fraaiste beweringen tegen. Op de vraag wat er zou gebeuren als de zaak failliet ging, werd over het algemeen zeer luchthartig gereageerd. "We hebben drie vestigingen, dus ik zou zeggen dat zoiets genoeg zekerheid biedt", was bijvoorbeeld een antwoord dat in volle ernst werd gegeven. Zulke zaken hebben de branche zeker niet aan een goed imago geholpen. Ik ben daarom verheugd dat we als HCC, via dit initiatief, in staat zijn om consumenten zekerheid te bieden. Ons staat voor ogen dat Nederland eindelijk zonder risico computerapparatuur kan kopen."

De SCC gaat van start met drie leden, die een groot aandeel in de Nederlandse markt hebben: Dixons (Valkenberg, Prijstopper en de vestigen van Electric City van Vroom & Dreesmann), Dynabyte en FunPrice Computers. Met een groot aantal organisaties wordt op dit moment gesprekken gevoerd. Alle SCC-deelnemers zijn duidelijk herkenbaar aan raamstickers. Ook mogen zij het logo van de SCC bij hun advertenties plaatsen. De HCC vermeldt alle SCC-leden en hun filialen in Computer!Totaal.

De Stichting biedt zekerheid. Gaat bijvoorbeeld het bedrijf failliet, dan kan de klant bij de SCC terecht voor het nakomen van de garantieverplichtingen. Ook geschillen hoeft hij niet meer alleen met de verkoper uit te vechten, maar worden voorgelegd aan een geschillencommissie die wordt ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. Zaken die tot nu toe onmogelijk waren. Verder voorzien de SCC Consumentenvoorwaarden in duidelijke koopafspraken met de verkoper, zodat de klant alles duidelijk op papier heeft staan. Wie de SCC Consumentenvoorwaarden wil bekijken, kan hiervoor terecht op de home page van HCCnet. Hierop staan ook alle bedrijven en hun filialen die lid zijn van de SCC en dus de SCC Consumentenvoorwaarden toepassen.

Einde persbericht

Voor meer informatie:

HCC, de vereniging van computergebruikers

Gerrit Jan Bel of Ton Baetens

E-mail: (scc@hccnet.nl)