Europees congres over Jeugd & Drugs

Datum nieuwsfeit: 15-09-1999

Europees congres over Jeugd & Drugs

In het congrescentrum MECC in Maastricht vindt op 15, 16 en 17 september 1999 het tweede Europese Congres plaats over Jeugd & Drugs. Deelnemers zijn uitvoerende werkers, wetenschappers en beleids-functionarissen; mensen in jongerenwerk en jeugdzorg, onderwijs, verslavingszorg en politiek. De titel, ‘Stay in Touch’ verwijst naar de noodzaak contact te houden met jongeren, ook als zij excessief of problematisch drugs gebruiken. Het congres is bedoeld om effectief gebleken methoden en strategieën op het gebied van preventie en hulpverlening uit diverse Europese landen te presenteren en om onderzoeksresultaten en ervaringen met innovatieve projecten uit te wisselen. De twee centrale thema’s zijn: jongeren met risicogedrag en allochtone jongeren.

Minister Borst opent het congres. 's Morgens zijn er plenaire lezingen van onder andere de Duitse psycholoog prof. Klaus Hurrelmann (recente trends in alcohol- en druggebruik), de criminologe prof. Josine Junger-Tas (risicogedrag), de Turkse psychiater prof. Kültegin Ögel, de Australiër Peter Slattery, de Engelse Gillian Tober en de Zwitserse preventiedeskundige Bernard Meili. Tijdens de middagen worden er workshops met een interactief karakter gehouden. Er is tijdens het congres ook substantiële ruimte voor bijdragen van jongeren. Zij spelen een rol bij de presentatie van projecten en zullen met behulp van muziek, theater, video en een internetcafé hun zienswijze op de thema’s laten zien. De organisatie van het congres berust bij het Trimbos-instituut, het NIZW en GGZ Nederland in samenwerking met het Centrum voor Verslavingsonderzoek van de Universiteit Utrecht en de afdeling Sociaal Pedagogische Hulpverlening van de Hogeschool van Amsterdam, CAD Limburg, Jeugdzorg Maastricht en de RIAGG. De kosten voor het congres bedragen € 250 (ƒ 550,--) voor drie dagen. Een brochure en verdere inlichtingen zijn te verkrijgen bij het Bureau Studie en Scholing van het Trimbos-instituut (email: (touch@trimbos.nl) ). Webpage: www.ggznederland.nl/stayintouch.

Annemiek Elling (030) 297 11 00

Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction