Tarievenoorlog beleggen via Internet barst los

Datum nieuwsfeit: 15-09-1999

BEURS.NL

TARIEVENOORLOG BELEGGEN VIA INTERNET BARST LOS

ARNHEM - Beleggers kunnen steeds goedkoper handelen in effecten via internet. Diverse grote banken bieden hun klanten de mogelijkheid online te beleggen. De belegger heeft het gevoel dat zijn order direct op de vloer van het Damrak wordt afgeleverd. Snelheid maar vooral de kosten zijn de speerpunten van de online brokers.

IMG Holland was de eerste pionier in Nederland die beleggers de mogelijkheid gaf online te beleggen. Het ging in het begin allemaal wat primitief maar inmiddels beschikt de bank over een zeer professioneel handelssysteem. Na IMG begonnen ook de grotere banken zich bezig te houden met online beleggen. Recent opende de Robeco haar nieuwe website. Daarvoor was het de beurt aan de Rabobank en de ABN AMRO bank. Binnenkort start ook de ING en is uit Frankrijk concurrentie te verwachten onder de naam E-cortal.

De banken lijken zich inmiddels openlijk in de haren te vliegen als het over tarieven gaat. Want dat is natuurlijk iets wat de klant graag wilt horen. Bank Labouchere opende hun nieuwe online handelssysteem Alex. Hoofd productontwikkeling van Alex is Peter Verhaar. Het toeval wil dat sinds de introductie van Alex regelmatig ene P. Verhaar van zich laat horen in de nieuwsgroep nl.beurs op internet. Hij beantwoordt bijna alle vragen als het gaat over Alex. De heer Verhaar kraakt in een recent bericht zelfs het nieuwe handelssysteem van Robeco af.
"Hoezo goedkoop en dat alleen voor aandelen in Nederland; ze moeten bij Robeco echt denken dat we allemaal achterlijk zijn!" Aldus een citaat van de heer Verhaar in een bericht over de tarieven van de Robeco in de nieuwsgroep nl.beurs.

De commissies van de banken staan flink onder druk en zijn niet meer te vergelijken met de tarieven van enkele jaren geleden. Grote vraag is natuurlijk of je als belegger moet af gaan op de prijs of op de kwaliteit van een online handelssysteem. Een storing van een handelssysteem kan grote gevolgen hebben voor de portefeuille van een belegger.

Tot nu toe spannen de meeste online brokers zich tot het uiterste in om niet als eerste bank geconfronteerd te worden met hackers. Hier en daar is er wel eens wat gekraakt maar dat had geen grote gevolgen.

Beurs.nl heeft een onderzoek gedaan en alle tarieven van de diverse online beleggingssystemen op een rijtje gezet. Deze zijn te vinden op www.beurs.nl/onlinebeleggen

BEURS.NL

www.beurs.nl