FNV Bondgenoten: Werkonderbreking bij FCI Den Bosch

Datum nieuwsfeit: 15-09-1999

FNV BONDGENOTEN

Bondgenoten: Werkonderbreking bij FCI Den Bosch

Vandaag, woensdag 15 september, leggen de werknemers van FCI Electronics, een connectorenproducent, van 12.00 tot 15.00 uur het werk neer. Zij demonstreren om ongeveer 12.45 uur bij het stadhuis van Den Bosch om te protesteren tegen de sluiting van de productieafdeling. Daarmee verdwijnen 143 van de 310 banen bij het goedlopende Bossche Bedrijf.
Om 13.45 overhandigen de werknemers een petitie aan Europees directeur Safir. Burgemeester Rombouts van Den Bosch ontvangt de directeur van het moederconcern omdat ook hij zich zorgen maakt over het verlies van werkgelegenheid.

FCI maakt deel uit van de Franse onderneming Framatome met wereldwijd 17.000 werknemers. In Europa wil het moederbedrijf reorganiseren. De productiecapaciteit van FCI in Den Bosch wil de Europese directie verplaatsen naar Frankrijk en België vanwege de lagere kosten. Elise van Bussel, bestuurder van FNV Bondgenoten, is geschokt: 'Den Bosch betaalt wel een heel hoge prijs in deze reorganisatie. Er sluit een hele fabriek. En dat is onbegrijpelijk, want het is al jaren een goedlopend bedrijf. We willen met de actie niet zozeer de sluiting voorkomen, maar wel het aantal ontslagen verminderen. Daar gaan we voor knokken. We vinden dat de directie haar plannen slecht heeft onderbouwd. Er moeten eerst maar eens alternatieven worden gezocht. Daarna praten we pas over een sociaal plan'.

Meer informatie:
Inge Freriksen, voorlichting: 030-2738257 of 06-51405811