CDA: geen postagentschappen op benzinestations

Datum nieuwsfeit: 15-09-1999

: Tweede Kamer : CDA: geen postagentschappen op benzinestations (150999)

CDA: geen postagentschappen op benzinestations (150999)

Den Haag, 15 september 1999

De CDA-fractie breekt bij het debat over de postwet een lans voor kleine postagentschappen. De fractie heeft kritiek op het tempo van liberalisering: de vereiste wederkerigheid is onvoldoende gegarandeerd. De BTW-afdracht op postzendingen van charitatieve fondsenwervende instellingen stuit op groot verzet.

Woordvoerder Camiel Eurlings: Er wordt momenteel geëxperimenteerd met postkantoren op benzine-stations. Wij vrezen dat dit ten koste zal gaan van de agentschappen in dorpskernen en buurtschappen. Het CDA wil voorkomen dat post-agentschappen verhuizen van de kleine kernen naar benzinestations langs de snelweg. Wij willen dat deze voorzieningen ook in de toekomst gegarandeerd zijn.

Eurlings waarschuwt voor het gebrek aan wederkerigheid als het gaat om liberalisering. Eurlings: De regering streeft naar een Europese voortrekkersrol in het liberaliseringsproces van de postmarkt. Er wordt bewust voor gekozen verder te liberaliseren dan de Europese Richtlijn voorschrijft. Dit in de verwachting cq hoop dat andere, dwarsliggende landen inspiratie zullen putten uit het Nederlandse voorbeeld en alsnog tot rasse liberalisatie van hun markten zullen overgaan. Wij voelen niet veel voor deze rol van gekke Henkie. Het lijkt ons naïef om, daar waar landen willens en wetens de Richtlijn verkeerd interpreteren, in Nederland de markt volledig open te gooien. Er kleven aan deze benadering grote risicos. Er zijn reeds postbedrijven met een groot monopolie op de thuismarkt die in het buitenland bedrijven opkoopt om profijt te trekken van markten die daar verder geliberaliseerd zijn dan in het eigen land. Dit vinden wij onwenselijk.

De liberaliseringsdrift leidt er bijv. toe dat charitatieve, fondsenwervende instellingen die grote partijen poststukken verzenden in de toekomst door de verplichte BTW-afdracht financieel zwaar worden getroffen. Eurlings: Dit kan fondsenwervende instellingen miljoenen kosten, wat absoluut niet nodig is. Dit is niet voorgeschreven in de Richtlijn. Wij zullen de minister, per motie, vragen deze maatregel in te trekken.

Woordvoerder: Camiel Eurlings, telefoon 070-3182551 Voor verdere informatie: Bieke Oskam, telefoon 070-3182509