Politiebericht provincie Groningen

Persberichten provincie Groningen/
Woensdag 15 september 1999

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Holwierde: akkerbouwer bekeurd voor branden
Een akkerbouwer uit Holwierde is dinsdagavond bekeurd voor het verbranden van stro en jutezakken. Hij had het vuur aangelegd achter zijn bedrijfspand aan de Feldwerderweg in zijn woonplaats. De man wilde op deze wijze van zijn afval afkomen. In verband met een algemeen brandverbod is dit niet toegestaan. Er mogen in het geheel geen vuren worden aangelegd. Er is echter een uitzondering voor het verbranden van slootruigte in het kader van de bruinrotbestrijding. Vanaf de oogstperiode tot en met de laatste dag van februari mag dat worden verbrand in een groot aantal gemeenten in de provincie. Dit moet gebeuren in de sloten of op de walkant en niet op bulten waar de slootruigte is verzameld. De boetes voor illegaal bedrijfsmatig verbranden van afval liggen tussen de 500 en 1500 gulden. De plaatselijke milieuambtenaren van de gemeenten en de politie kunnen aangeven waar dit verbranden wel of niet is toegestaan.

Bedum: jonge fietsdieven in de kraag gevat
Na een tip van een opmerkzame inwoner van Bedum kon de politie dinsdagavond twee jongens van 15 en 16 jaar uit Groningen aanhouden in verband met fietsdiefstallen, die eerder in Bedum waren gepleegd. De jongens kwamen met de bus naar Bedum en waren van plan om fietsen te stelen om daarop terug te rijden. Eerder hadden zij dat in juli ook gedaan, hetgeen toen wel was opgemerkt,
maar waarbij ze niet als dader konden worden opgespoord. Gisteren werden ze herkend, waarna de politie werd getipt. De diefstal van twee fietsen hebben ze inmiddels bekend. Ze zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Leek: scholier zwaar gewond bij crossen met fiets Een scholier uit Leek raakte dinsdag in zijn woonplaats ernstig gewond toen hij met andere scholieren op de fiets aan het crossen was over paadjes en door de struiken aan de Wethouder Hamsterlaan in Leek. Hij was daarbij over de kop gevlogen en bewusteloos blijven liggen. Hij is voor nader onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis.

Wildervank: inbrekers aangehouden
Een 28 en een 30-jarige inwoner van Veendam zijn vannacht aangehouden in verband met een inbraak in een woning aan de Raaddhuisstraat in hun woonplaats waarbij één van beiden werd overlopen door de bewoner. De gewaarschuwde politie signaleerde de twee mannen op de Torenstraat waar ze werden aangehouden. Ze zijn voor nader onderzoek ingesloten.

Onstwedde: auto in de sloot na botsing tegenligger Een 37-jarige automobilist uit Nieuwe Pekela raakte dinsdagavond met zijn auto in de sloot, nadat hij op de Barkhoornweg in Onstwedde met een 43-jarige automobilist uit Vlagtwedde in botsing kwam. Hij liep daarbij een gebroken been op. De auto?s raakten daarbij flink beschadigd.

Verkeerscontroles:
In Delfzijl en omgeving zijn dinsdag diverse bromfietsers gecontroleerd. Daarbij zijn twaalf bromfietsers bekeurd voor diverse overtredingen zoals te veel vermogen (7), te veel geluid (4), een defecte achterrem (1) en niet in het bezit zijn van een certificaat(2).

In Oude Pekela werden op de Turfweg 8 automobilisten bekeurd voor te hard rijden. In Winschoten op de Oostelijke Rondeweg was dat het geval voor 5 automobilisten. Op de Sint Vitusholt in Winschoten werden 20 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 6 in overtreding waren. De hoogst gemeten snelheid was 84 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. In Wirdum werden 1067 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 30 te hard. De hoogst genoteerde reed 99 km/u terwijl maximaal 80 was toegestaan.
Op de Ipo Haaimaweg bij Kornhorn zijn dinsdagmiddag 177 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 5 te hard. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 97 km/u waar maximaal 80 was toegestaan. Op de Auwemalaan in Leek zijn van de 464 gecontroleerde bestuurders 24 bekeurd voor te snel rijden (max. 50 km/u).

Inlichtingen; afdeling voorlichting, 050 599 5010