Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau

Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Ybema gaat bedrijfsleven helpen met voorbeeld-gedragscode

Datum nieuwsfeit: 15-09-1999
Dit is een authentiek persbericht Bron: Razende Robot Reporter
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Zalando -€10,-

Geldig t/m: 30 Nov 2014

WoonExpress -€10 vanaf € 50

Geldig t/m: 5 Nov 2014

Home24 tot -€20

Geldig t/m: 26 Oktober 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Ministerie van Economische Zaken - Persbericht 149 Datum: 15-09-1999

STAATSSECRETARIS YBEMA GAAT BEDRIJFSLEVEN HELPEN MET VOORBEELD-GEDRAGSCODE

Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken gaat een voorbeeld-gedragscode ontwikkelen voor het internationale bedrijfsleven. Hij neemt daarbij de gemoderniseerde OESO-richtlijnen als basis. Hij hoopt op die manier vooral kleinere bedrijven op weg te helpen met het maken van een eigen gedragscode. Ybema maakte zijn voornemen bekend tijdens het vandaag gehouden symposium "Gedragscodes voor het internationale bedrijfsleven".
Ybema vindt het allereerst nodig dat de 23 jaar oude OESO-richtlijnen voor multinationals een eigentijdse invulling krijgen. Dat betekent dat daarin meer moet worden gezegd over onderwerpen als respect voor arbeidsnormen, milieu en mensenrechten. Ybema gaat zich sterk maken voor de opname van de fundamentele arbeidsnormen van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) in de OESO-richtlijnen. Het gaat daarbij om vrijheid van vakvereniging, uitbanning van gedwongen arbeid, afschaffing van kinderarbeid en uitbanning van discriminatie bij indienstneming en beroepsuitoefening. Verder wil hij grotere bekendheid geven aan de OESO-richtlijnen en meer doen om de naleving van de richtlijnen te stimuleren. Het ontwikkelen van een voorbeeldcode is daarvan een concreet voorbeeld. De overheid kan die code eventueel zelf gebruiken daar waar zij producten of diensten uit het buitenland betrekt. Voorwaarde is wel dat zo'n gedragscode verenigbaar is met de internationale afspraken op dit gebied. Maar de code kan vooral ook als voorbeeld beschikbaar worden gesteld aan bedrijven in het algemeen, samen met een checklist van dingen waar bedrijven aan kunnen en moeten denken als zij met een gedragscode aan de slag gaan. Ybema denkt dat vooral kleinere bedrijven hiermee op weg kunnen worden geholpen bij het maken van een eigen gedragscode.

Noot van de redactie: inlichtingen bij A.Th.M. de Jonge , tel: (070) 379 75 52

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie